Kroatiasta on tulossa Euroopan unionin 28. jäsenmaa. Moni kroatialainen kannattaa liittymistä. Myös puistossa istuva Mina. Mina istuu suositussa puistossa Zagrebin keskustassa puolitoistavuotiaan tyttönsä kanssa. Kysymys Kroatian EU-jäsenyydestä saa 38-vuotiaan psykologin hetkeksi empimään. Sitten puhe alkaa luistaa.
– Uskon, että tämä on hyvä asia Kroatialle. Ihmiset pääsevät matkustamaan, tutustumaan muihin ihmisiin, jakamaan kokemuksia muiden kanssa, sanoo Mina. Hän haluaa esiintyä pelkällä etunimellä.
Mina edustaa kroatialaisten valtavirtaa. Kun maassa alkuvuodesta järjestettiin kansanäänestys, selvä enemmistö kannatti EU:hun menoa. Jäsenyyttä ajoivat muun muassa kaikki vähänkin merkittävät puolueet. Kroatia ei ole pyrkimässä euroalueeseen, eli eurot eivät tule siellä käyttöön.
Jos Kroatia saa toteutettua kaikki liittymiseen liittyvät ehdot, maasta tulee EU:n jäsen heinäkuussa 2013.