30 prosenttia maailman väestöstä on kristittyjä. Suurimpia kristittyjä kirkkokuntia ovat katolinen kirkko, ortodoksinen kirkko ja protestanttiset kirkkokunnat. Suomen luterilainen kirkko on myös protestanttinen kirkko.
Kristinuskon tärkeimmät kannatusalueet ovat Eurooppa, Pohjois- ja Etelä-Amerikka, Australia ja Afrikka. Kristinusko leviää voimakkaimmin Afrikassa. Afrikassa on nykyisin 599 miljoonaa kristittyä. Koko maanosassa on 800 miljoonaa asukasta. Latinalaisessa Amerikassa on 597 miljoonaa kristittyä. Euroopassa heitä on 550 miljoonaa.
Kristittyjen määrä Afrikassa kasvaa joka vuosi 10 miljoonalla. Erityisen suuressa suosiossa ovat helluntailaiset ja muut herätys- liikkeet. Helluntailaisille yhteisöllisyys ja hurmoksellisuus ovat erityisen tärkeitä. Messuissa on paljon tanssia ja laulua. Herätysliikkeiden suosio perustuu suurelta osin niiden yksinkertaiseen sanomaan. Uskon luvataan pelastavan köyhyydeltä ja sairauksilta.
Maailmassa on kaksi valta- uskontoa: kristinusko ja islam. Muslimeja eli islaminuskoisia on 1,6 miljardia. Muslimien määrä kasvaa kristittyjä nopeammin. Ennusteiden mukaan heitä on vuonna 2070 enemmän kuin kristittyjä.
Lähteet Pew Research, World Watch, HS
Minusta on ollut hyviä uutisia ja siitä saa hyvin selvää olivian mielipidekirjoitus
Siitä sai hyvin selvää,ja ymmärsin uutta juttua.
tässä kerrotaan uutta juuttua sitä minä sain uutta tietoa.
Tässä tektissä kerrotaan uutta juttua euroopassa oli 1921 ihmistä
that one day jewish people will be the majority
ihan huono teksti xddd
ok teksti
Gadimm ?
HYVÄ TEKSTI
5/5 teksti. Sai chillisti selvää ja näi.
erittäin hyvä teksti sai viileästi ja sillä tavalla selvää.
Uiuiuiuiuiuiuiuiuouiuiuiuiuiuiuiuiiii
En saa tolokkua
En saanu selevää
En osa luge tätä teksti
sain IHAN SIKANA EsItElMäÄnI!!!!
aikas hino teksti kovvaa kamama mieehet jatka samaaa maliiii
hyvä
En tiiä oliko hyvä vai huono koska en lukenu
Iha ok maaaan
Iha paska en tajunnu mitää
Tämä teksti auttoi kouluesitelmän kanssa!
iha jepa
iha hyvää settiii
tosi hyvää textii jatkakaa samaa mallii
jomppoeeeeeee
Hyvä artikkeli! Ihana blogipalvelun!