Kristillisdemokraatit voittivat Saksan vaalit

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Ina Fassbender
Uutinen julkaistu: 24.02.2025

Kristillisdemokraattinen puolue eli CDU on Saksan liittopäivävaalien voittaja. Saksan seuraava liittokansleri on Friedrich Merz.

Kristillisdemokraattien johtaja Friedrich Merz juhli eilen yhdessä puolueensa kanssa Saksan pääkaupungissa Berliinissä. Kristillisdemokraatit eli CDU voittivat Saksan liittopäivävaalit. Kristillisdemokraattinen puolue ai melkein kolmanneksen kaikista äänistä.

Merz sanoi eilen, että hän toivoo Saksan hallitusneuvotteluista nopeita.

– Maailma ei odota Saksaa. Maailma ei odota myöskään pitkiä hallitusneuvotteluita.

Saksa vaalien toiseksi suurin puolue on Vaihtoehto Saksalle eli AfD. Äärioikeistolainen puolue AfD sai vaaleissa noin 20 prosenttia äänistä. AfD sai kaksi kertaa enemmän ääniä kuin edellisissä vaaleissa.

Saksan vaalien suurin häviäjä on sosiaalidemokraattinen puolue eli SPD. SPD voitti edelliset Saksan vaalit. Nyt puolue menetti melkein 10 prosenttia kannatuksestaan. SPD:n puheenjohtaja Olaf Scholz  ei jatka Saksan liittokanslerina.

Vihreät sai vaaleissa 11 prosentin kannatuksen ja vasemmistopuolue Linke noin 9 prosenttia äänistä.

Saksan vaalit vaikuttavat Euroopan päätöksiin

Saksan vaalit ovat tärkeät koko Euroopan unionille eli EU:lle. Saksa on Euroopan suurin maa. Saksan vaalien tulos vaikuttaa paljon EU:n päätöksiin.

Saksan odotetaan tekevän pian päätöksiä, joilla EU:n turvallisuutta aletaan vahvistaa. Myös Saksan taloudella on suuri merkitys siihen, miten EU-maiden talous kehittyy. Nyt Saksan taloudella on mennyt huonosti, tämä näkyy myös Suomen talouden heikossa tilassa.

Saksan uuden liittokanslerin odotetaan päättävän siitä, että Saksa panostaa paljon aseteollisuuteen. Saksan täytyy vahvistaa asevoimiaan. Friedrich Merz sanoi aiemmin, että saksassa voidaan keskustella myös asevelvollisuudesta. Saksassa ei ole asevelvollisuutta. Merz on sanonut, että hän kannattaa EU:n vahvaa ja yhtenäistä ulko- ja turvallisuuspolitiikkaa. Merz haluaa myös parantaa Saksan suhteita Ranskaan ja Puolaan.

Äärioikeistolainen AfD menestyy nyt niin hyvin Saksassa, että myös muut puolueet ovat joutuneet tiukentamaan näkemyksiään maahanmuuttoon.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)