Kirahveja uhkaa sukupuutto

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Petri Kiuttu
Uutinen julkaistu: 26.12.2016

Kirahvien määrä on romahtanut. Kirahvi luokitellaan nyt vaarantuneeksi eläinlajiksi. Kirahveja uhkaa eniten ihminen.

Kansainvälinen luonnonsuojeluliitto IUCN on siirtänyt kirahvit vaarantuneiden lajien joukkoon. Kirahvitutkijoiden mukaan lajin määrä on romahtanut viimeisten 30 vuoden aikana peräti 40 prosenttia. Kirahvit saattavat jopa kuolla sukupuuttoon eli hävitä kokonaan.

Kirahvitutkijoiden mukaan lajin ahdingon syynä on pääasiassa ihminen. Salametsästys, kaivostoiminta, sodat ja maanviljely uhkaavat kirahveja. Kirahvit menettävät erityisen paljon elinalueitaan lisääntyneen maanviljelyn seurauksena.

Maailmassa on noin 100 000 kirahvia. Villejä kirahveja elää eniten Afrikan keski-, itä- ja länsiosissa. Kirahvi on maailman korkein maalla asuva nisäkäslaji.

Lähteet BBC, HS, Yle

7 kommenttia artikkeliin ”Kirahveja uhkaa sukupuutto”

  1. Olen sain uutta tietoa kirahvejasta.Minä aikaisemmin en tiedän, että kirahvi lajin määrä voi hävitä kokonaan ja syynä on pääasiassa on ihminen

    Vastaa
  2. Sain uutta tietoa kirahvejasta, että ne voivat kuolla sukupuutton, eli voivat hävitä kokonaan pois, syynä ovat esimerkiksi, ihminen, salametsästys,sodat jne…

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)