
Kiinassa järjestettiin viime viikolla kaksi merkittävää tapaamista. Kiinan Shanghaissa järjestettiin alkuviikosta suuri kokous, johon osallistui Aasian ja Euroopan maiden johtajia. Shanghain turvallisuusjärjestön eli SCO:n huippukokoukseen osallistuivat esimerkiksi Intia ja Venäjä. Myös Venäjän presidentti Vladimir Putin osallistui kokoukseen. Kiina isännöi kokousta.
Kiinan tavoite on tehdä Aasiasta vahva. Kiina haluaa vahvistaa asemaansa maailmanpolitiikassa eli suurvaltojen tekemässä politiikassa. Suurvaltoja ovat esimerkiksi Kiina, Venäjä ja Yhdysvallat. Kiina yrittää nyt saada aikaisempaa suuremman vaikutusvallan.
Kiina juhlisti viime viikolla myös toisen maailmansodan päättymistä. Toinen maailmansota päättyi 80 vuotta sitten. Kiinan juhlissa muistettiin erityisesti Japanin antautumista. Kiinan juhliin kuului sotilasparaati, joka järjestettiin Kiinan pääkaupungissa Pekingissä.
Sotilasparaatia seurasi Pekingissä itsevaltaisia johtajia. Paikalla olivat Kiinan presidentti Xi Jinping, Venäjän presidentti Vladimir Putin ja Pohjois-Korean johtaja Kim Jong-un. Euroopan unionin eli EU-maiden johtajista paikalla oli ainoastaan Slovakian pääministeri Robert Fico.


