Uusia seteleitä ei paineta, mutta vaikutus on sama. Rahan määrä kasvaa.
– Tämä voi olla keino saada talous käyntiin. Pankit lainaavat enemmän rahaa yrityksille, jotka voivat sijoittaa rahaa erilaisiin kohteisiin. Näin syntyy uusia työpaikkoja, sanoo Henrik Palmén, joka on rahoituksen lehtori Svenska Handelshög-skolanissa Helsingissä.
– Korot ovat matalalla. Tämä on hyvä asia niille, joilla on lainoja, esimerkiksi asuntovelkoja. Ihmiset kuluttavat enemmän ja pitävät talouden käynnissä.
Kun rahan määrä lisääntyy, sen arvo laskee. Sitä kutsutaan inflaatioksi. Nyt euron arvo heikkenee muihin valuuttoihin verrattuna. Vientiyritysten on helpompi myydä tuotteitaan ulkomaille. Esimerkiksi suomalaisten veneiden hinnat laskevat Yhdysvalloissa. Toisaalta amerikkalaisista tai japanilaisista tavaroista tulee kalliimpia euroalueella.
Jos rahaa voi tehdä näin helposti, miksi Kreikka ei luo lisää rahaa ja maksa pois lainojaan?
– Kreikalla ei ole omaa keskuspankkia ja valuuttaa. Kreikka on osa euroaluetta. Jos euroalueella menee hyvin, myös Kreikalla menee hyvin, sanoo Henrik Palmén.
Mitä riskejä tukiohjelmaan liittyy?
– Rahan tekeminen täytyy lopettaa ajoissa. Muuten syntyy inflaatio, ja tuotteiden hinnat nousevat nopeasti. Juuri nyt euroalueella on deflaatio. Hinnat laskevat. Ihmiset ja yritykset käyttävät rahaa varovasti. Se saa talouden hidastumaan. EKP haluaa, että inflaatio on 1–2 prosenttia vuodessa. Tukiohjelma täytyy lopettaa viimeistään silloin.