
Syyrian kapinalliset saapuivat pääkaupunki Damaskokseen sunnuntaina. Syyrian armeija pakeni Damaskoksesta, kun kapinalliset saapuivat. Armeija tuki hallintoa ja presidentti Bashar al-Assadia.
Syyrian presidentti Bashar al-Assad pakeni Syyriasta sunnuntaina. Venäläiset uutistoimistot kertoivat sunnuntai-iltana, että al-Assad ja hänen perheensä on saanut turvapaikan Venäjältä. Venäjän virallinen hallinto eli Kreml ei ole kuitenkaan vahvistanut, että al-Assad on Venäjällä.
Al-Assadit johtivat Syyriaa yli 50 vuotta. Bashar al-Assad peri vallan isältään Hafez al-Assadilta. Bashar al-Assad johti Syyriaa vuodesta 2000 lähtien.
Al-Assadit johtivat Syyriaa pelolla ja verellä. Al-Assadin hallinto on syyllistynyt Syyriassa moniin julmuuksiin ja sotarikoksiin omia kansalaisia kohtaan. Al-Assadin hallinto käytti esimerkiksi kemiallisia aseita syyrialaisia vastaan.
Nyt Al-Assadien hallinto on kaatunut, mutta Syyrian tulevaisuus on epävarma.
– Edessä on uusi aika Syyrian verisessä historiassa, Ulkopoliittisen instituutin eli UPIn Olli Ruohomäki sanoo.
Tuhannet syyrialaiset kerääntyivät sunnuntaina Damaskoksen Umayyad-aukiolle juhlimaan. Ihmiset heiluttivat lippuja ja huusivat vapautta juhlistavia iskulauseita. Syyrialaiset olivat riemuissaan siitä, että al-Assadin hallinto kaatui.
Syyrian sisällisota alkoi vuonna 2011. Sota oli 2020-luvulla muuttunut puolustustaisteluksi, jossa Syyrian hallinnon joukot ja kapinalliset eivät juuri edenneet.
Kapinalliset kaatoivat hallinnon lopulta vain viikon kestäneen hyökkäyksen jälkeen. Syyrian sisällissodassa on kuollut puoli miljoonaa ihmistä.
Syyriassa on vallassa nyt islamistinen äärijärjestö Tahrir al-Shamin eli HTS. Yhdistyneet kansakunnat eli YK, Yhdysvallat ja Euroopan unioni eli EU pitävät HTS:ää terroristijärjestönä.

