Viime viikon tiistaina tehtiin kaasuhyökkäys Idlibin kaupunkiin Syyriassa. Alue on kapinallisten hallinnassa. Ainakin 72 ihmistä sai surmansa. Monet olivat lapsia.
Vielä ei tiedetä varmasti, mikä kaasu tappoi ihmiset. Se oli luultavasti hermokaasua, ehkä sariinia. Kaasun käyttö sodassa on kielletty. Monet EU-maat ja Yhdysvallat syyttivät Syyrian hallituksen joukkoja kaasun käytöstä.
Venäjä sanoo, että Venäjän tai Syyrian hallituksen joukot eivät tehneet hyökkäystä. Venäjä väittää, että Syyrian joukot pommittivat kapinallisten asevarastoja. Siellä oli ehkä myrkkykaasua. Venäjä auttaa Syyrian hallitusta sodassa.
Taistelukaasujen asiantuntijat eivät usko selitystä. YK ja EU vaativat, että hyökkäys tutkitaan ja syyllisiä rangaistaan. Viime perjantaina Yhdysvallat ampui ohjuksia Shairatin lentotukikohtaan Syyriassa. Hyökkäys oli kosto kaasuiskusta.
Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump pyysi muilta mailta apua, jotta tappaminen loppuisi Syyriassa.
Venäjä ei pitänyt Yhdysvaltojen iskusta Syyrian hallituksen joukkoja vastaan. Venäjä ilmoitti, että iskulla voi olla vakavia seurauksia.
Lähteet STT, Yle
