Suomessa jouluaattona ollaan usein kotona. Haudalla käynti kuuluu monien suomalaisten jouluperinteisiin. Iso-Britannia ja Espanja ovat osa Eurooppaa, mutta joulun vietto poikkeaa suomalaisesta.
Iso-Britanniassa jouluaattoa vietetään perinteisesti kotoisassa lähipubissa. Myös jouluateria nautitaan usein pubissa. Kinkun sijasta Britanniassa syödään kalkkunaa. Lahjat jaetaan vasta joulupäivänä. Lahjat ripustetaan takan reunalle joulusukkiin.
Britanniassa joulun vietto keskittyy muutenkin joulupäivään eli 25.12. Tapaninpäivänä miljoonat britit suuntaavat Valioliigan jalkapallo-otteluihin. Tapaninpäivä on Britanniassa vuoden suosituimpia Valioliigan pelipäiviä. Kaikilla ei ole varaa maksaa kovia sisäänpääsymaksuja, mutta apu löytyy jälleen pubista. Pubissa ottelun voi katsoa oluttuopin hinnalla.
Espanjassa suvut kokoontuvat jouluna yhteen. Tarkoitus on syödä hyvin ja viettää aikaa yhdessä. Juhlaan kuuluvat myös viini ja laulu. Espanjan kuningas pitää perinteisen joulupuheensa aattoiltana. Monet espanjalaiset ovat katolilaisia. He suuntaavat keskiyöllä jouluyön messuun eli Misa del Galloon.
Lähde Yle
