Japani ja Kiina riitelevät autioista saarista

Teksti: lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.09.2012

Riita alkoi syyskuun puolivälissä, kun Japani ilmoitti Kiinalle, että se on ostanut saaret.

Japanin ja Kiinan suhteet ovat huonontuneet merkittävästi viime viikon aikana. Aasialaiset valtiot riitelevät Itä-Kiinan merellä sijaitsevista saarista. Saaret tunnetaan Japanissa nimellä Senkaku. Kiinassa saaria kutsutaan Diaoyu-saariksi. Molemmat maat pitävät saariryhmää omanaan. Taiwanin pohjoispuolella sijaitsevat saaret ovat asumattomia. Niillä uskotaan olevan merkittäviä luonnonvaroja, kuten öljyä ja maakaasua.

Maat ovat riidelleet saarista jo kauan. Kiista kärjistyi syyskuun puolivälissä, kun Japani ilmoitti, että se on ostanut saaret. Kiina raivostui tästä ja lähetti paikalle merivartioston partioluksia. Myöhemmmin Kiina on lähettänyt saarille 1 000 kalastusalusta. Japanin merivartiosto tarkkailee Kiinan lähettämiä laivoja tarkasti.

Kiinassa on ollut valtavia mellakoita ja mielen- osoituksia, joissa uhkaillaan ja solvataan Japania. Japanilaiset yritykset ovat joutuneet sulkemaan jopa satoja tehtaitaan.

Mielenosoittajat ovat polttaneet julkisesti Japanin ja Yhdysvaltojen lippuja. Pekingissä Japanin suurlähetystöön heitettiin pulloja ja kiviä. Monet Kiinassa asuvat japanilaiset kokevat olonsa turvattomaksi. Näin suuret mellakat ovat Kiinassa yllättäviä. Aikaisemmin Kiinan valtio ei ole juuri suvainnut kansalaistensa suuria mielen- osoituksia ja kokoontumisia. Tällä kertaa viranomaiset ovat ymmärtäneet kansalaisia. – Jos Japani ei peräänny, syttyy sota! Kiina ei pelkää, 19-vuotias pekingiläinen opiskelija Shao Jingru uhosi.

Japanin ja Kiinan ei kuitenkaan uskota ajautuvan sotaan. Maat ovat taloudellisesti riippuvaisia toisistaan, niiden välinen kaupankäynti on merkittävää. Kiina ja Japani ovat Yhdysvaltojen jälkeen maailman suurimmat taloudet.

Yksi kommentti artikkeliin ”Japani ja Kiina riitelevät autioista saarista”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)