Maanjäristyksen voimakkuus oli 6,6 magnitudia. Maan värähtely tuntui Italian pääkaupungissa Roomassa saakka. Rooma sijaitsee 125 kilometrin päässä maanjäristysalueelta. Myös Rooman metro suljettiin viikonloppuna järistyksen takia.
Maa värisi myös yli 300 kilometrin päässä Venetsiassa. Järistys oli alueen voimakkain 36 vuoteen.
Järistys ei vaatinut kuolonuhreja, mutta useita kymmeniä ihmisiä loukkaantui. Järistys teki suuria vahinkoja. Monet talot romahtivat. Pyhän Benedictuksen munkkiluostari Norciassa tuhoutui järistyksessä. 15 000 ihmistä joutui kodittomaksi järistyksen takia. Heidät on majoitettu väliaikaisesti urheiluhalleihin ja hotelleihin.
Maanjäristykset ovat koetelleet Italiaa viime aikoina. Kaksi kuukautta sitten lähes 200 ihmistä kuoli Umbrian alueella.

aha