Rekka ajoi ihmisten päälle maanantaina joulumarkkinoilla Saksassa Berliinissä. Saksan poliisi epäilee, että rekka ajoi väkijoukkoon tahallaan. Kyseessä on siis todennäköisesti terrori-isku.
Iskussa kuoli 12 ihmistä ja lähes 50 loukkaantui. Osa heistä on loukkaantunut vakavasti.
Poliisi epäilee, että tekijä on noin 2o-vuotias tunisialainen mies. Mies oli jättänyt rekkaan henkilötodistuksensa. Mies sai oleskeluluvan Saksaan viime vuonna. Poliisi etsi miestä vielä keskiviikkona iltapäivällä.
Poliisin mukaan miehellä on yhteyksiä ääri-islamistien järjestöihin. Ääri-islamilainen terroristijärjestö Isis väitti, että se teki iskun.
Heti iskun jälkeen poliisi otti kiinni pakistanilaisen miehen. Myöhemmin poliisi totesi, että hän on syytön, ja hänet vapautettiin.
Rekasta löytyi myös kuollut mies. Poliisin mukaan mies on puolalainen rekkakuski. Iskun tekijä oli kaapannut rekan ja tappanut sen kuljettajan.
Turkin pääkaupungissa Ankarassa ammuttiin maanantaina Venäjän Turkin-suurlähettiläs. Ampuja oli turkkilainen poliisi.
Ampuminen saattaa liittyä Syyrian sisällissotaan. Turkissa on viime aikoina osoitettu mieltä Venäjää vastaan, koska Venäjä on pommittanut Syyriaa.
Venäjän presidentti Vladimir Putin syytti ampumisesta terroristeja.
Lähteet Yle, HS, IS, STT

Selvä False Flag-isku!