YK:n ilmastokokouksessa maailman maat yrittivät sopia siitä, miten ilmaston lämpenemistä hidastetaan. YK:ssa on 197 jäsenvaltiota. Kaikki 197 maata allekirjoittivat sopimuksen, jonka tarkoitus on hidastaa lämpötilan nousua. Tavoite on, että ilmasto lämpenee enintään 1,5 astetta.
Tavoitteen saavuttamiseksi erityisesti kivihiilen käyttöä tulee vähentää. Kivihiilen polttaminen aiheuttaa paljon hiilidioksipäästöjä ja ilmaston lämpenemistä.
Glasgow’ssa sovittiin, että rikkaat maat tukevat köyhiä maita, jotta köyhät maat pystyvät vähentämään päästöjä.
Ympäristöjärjestöt haluavat lopettaa kivihiilen käytön
Glasgow’n ilmastokokouksen puheenjohtaja Alok Sharma oli pettynyt siihen, että kokouksessa ei tehty kovempia päätöksiä. Myös ruotsalainen aktivisti Greta Thunberg sanoi, että hän on pettynyt ilmastokokouksen päätöksiin. Greta Thunbergin mielestä kokouksessa ei saatu aikaan mitään uusia päätöksiä.
Monet ympäristöjärjestöt moittivat Glasgow’n ilmastokokouksen päätöksiä. Ympäristöjärjestöjen mukaan kivihilen käyttö pitää kieltää kokonaan. Ympäristöjärjestöjen mukaan ei riitä, että kivihiilen käyttöä vähennetään.
Jos maapallon ilmasto lämpenee enemmän kuin 1,5 astetta, siitä aiheutuu monia vakavia seurauksia. Maapallon elinolosuhteet muuttuvat joillakin alueilla hyvin vaikeiksi. Kuivuus, myrskyt ja sateet lisääntyvät. Myös ruoka saattaa loppua, jos ilmasto lämpenee paljon.
