Maiden johtajat keskustelivat puhelimessa ensimmäisen kerran sen jälkeen, kun Joe Biden valittiin Yhdysvaltojen presidentiksi. Yhdysvaltojen presidentillä on tapana onnitella Kiinan johtajaa kiinalaisen uudenvuoden aikaan. Uusivuosi on kiinalaisen vuoden tärkein juhla. Sitä juhlittiin tänä vuonna 11. helmikuuta.
Presidentti Biden on huolissaan Kiinan ihmisoikeustilanteesta. Biden on huolestunut myös Kiinan poliittisesta painostuksesta Hongkongissa ja Taiwanilla. Hongkong on alue Kiinan etelärannikolla. Se oli pitkään Britannian siirtomaa. Vuonna 1997 Britannia luovutti Hongkongin Kiinalle.
Kiina rajoittaa oikeuksia Hongkong kuuluu Kiinaan, mutta sillä on oma perustuslaki. Hongkong saa päättää monista asioista itse. Hongkongissa on oma parlamentti, oikeuslaitos ja sananvapaus, aivan kuten useimmissa Euroopan maissa.
Kiinan ote Hongkongista kiristyy
Viime vuosien aikana Kiina on kuitenkin rajoittanut Hongkongin sananvapautta merkittävästi.
Kiina hyväksyi kesällä 2020 uuden turvallisuuslain, joka koskee Hongkongia. Uuden lain mukaan Hongkong ei saa enää päättää laajasti omista asioista. Myös rangaistukset ovat aiempaa kovempia.
Länsimaat ovat huolissaan siitä, että Hongkong menettää itsenäisen asemansa. Bidenin mukaan riitely on huono asia sekä Yhdysvalloille että Kiinalle. Myös Kiinan johtaja Xi Jinping oli sitä mieltä, että erimielisyyksiä voi ratkoa hyvässä hengessä. Xin mukaan suhteet huononivat Yhdysvaltain edellisen presidentin Donald Trumpin aikana.
Lähteet BBC, Yle
