Taifuuni Mangkhut syntyi Tyynellämerellä. Se kulki viikonvaihteessa Filippiinien saarivaltion yli. Sen jälkeen se iski Kiinan rannikolle.
Taifuuni Mangkhutin tuulet puhalsivat vaarallisen voimakkaasti. Tuulen nopeus oli yli 70 metriä sekunnissa. Suurin Suomessa mitattu tuulen nopeus 31 metriä sekunnissa. Mangkhut puhalsi siis yli kaksi kertaa nopeammin kuin Suomen kovin tuuli.
Filippiineillä myrskyssä kuoli ainakin 59 ihmistä. Myrsky nosti merenpintaa. Vettä satoi paljon. Se aiheutti suuria tulvia ja maanvyöryjä. Monet huonokuntoiset talot sortuivat. Tulva tuhosi myös maissi- ja riisisatoa.
Mangkhut jatkoi Filippiineiltä Kiinaan. Hongkongissa korkeat talot huojuivat kovassa tuulessa. Myrsky katkoi puita ja rikkoi ikkunoita. Hongkongissa loukkaantui yli 200 ihmistä.
Tyynenmeren hirmumyrskyjä kutsutaan taifuuneiksi. Atlantin hirmumyrskyjä kutsutaan puolestaan hurrikaaneiksi. Yhdysvaltain itärannikolle iski viikonvaihteessa hurrikaani Florence.
Florence ei ollut yhtä raju myrsky kuin Mangkhut, mutta sekin aiheutti suuria tulvia. Säätieteilijät ennustavat, että Etelä- ja Pohjois-Carolinassa Yhdysvaltain itärannikolla voi sataa jopa metrin verran vettä. Tulvat voivat vielä pahentua. Florence-myrskyssä on tähän asti kuollut 14 ihmistä.
Säätieteilijät arvioivat, että hirmumyrskyjä syntyy yhä enemmän, koska maapallon ilmasto lämpenee. Hirmumyrskyjä syntyy Atlantin ja Intian valtamerissä sekä Tyynessämeressä. Hirmumyrskyt saavat voimansa lämpimästä merivedestä. Hirmumyrskyjä syntyy yhä useammin, koska merivesi lämpenee päiväntasaajan lähellä.
Lähteet: STT ja Ilmatieteen laitos
