Heinäkuu oli erityisen lämmin koko maailmassa. Heinäkuu oli historian kolmanneksi lämmin heinäkuu.
Maailman keskilämpötila oli heinäkuussa 16,68 astetta. Keskilämpötila oli 1,25 astetta korkeampi kuin 1850–1900-luvulla.
Pohjoisessa oli pitkäkestoinen helleaalto. Erityisesti Ruotsissa ja Suomessa kesä on ollut todella lämmin. Helleaallon aikana korkein lämpötila Suomessa oli yli 30 astetta. Helle kesti monta päivää.
– Heinäkuun helleaalto oli poikkeuksellisen pitkä. Lapissa mitattiin hellettä yhtäjaksoisesti 26 päivän ajan. Se on historiallista, sanoo Ilmatieteen laitoksen tutkija Mika Rantanen.
Myös Kaakkois-Euroopassa on ollut todella kuuma. Esimerkiksi Kreikka, Bulgaria ja Turkki sijaitsevat Kaakkois-Euroopassa. Turkissa mitattiin uusi lämpöennätys. Lämpötila nousi 50,5 asteeseen.
Lisäksi merten keskilämpötila on ollut erityisen korkea. Merivesi on ollut erityisen lämmintä Norjanmerellä ja Pohjois-Atlantilla.
Sitä vastoin hieman viileämpää on ollut Keski-Euroopassa ja Länsi-Venäjällä. Yhdysvalloissa, Meksikossa ja Kiinassa on ollut paljon sadetta. Näissä maissa on ollut myös tulvia.
