Demokraattipuolueen presidenttiehdokas on Kamala Harris. Harris on myös Joe Bidenin varapresidentti. Joe Biden sanoo, että hän tukee Harrisia. Myös USA:n entinen presidentti Barack Obama ja hänen vaimonsa Michelle Obama tukevat Harrisia. Harris on 59-vuotias.
Harris kohtaa presidentinvaaleissa Donald Trumpin. Trump on republikaanipuolueen ehdokas ja USA:n entinen presidentti. Hän oli presidentti ennen Joe Bidenia vuosina 2017–2021. Trump on 78-vuotias.
Harris ja Trump ovat valinneet omat varapresidenttiehdokkaansa. Harrisin varapresidenttiehdokas on Tim Walz. Walz on Minnesotan kuvernööri. Trumpin varapresidenttiehdokas J.D. Vance on Ohion senaattori.
Harris johtaa mielipidekyselyjä
Kamala Harris johti elo- ja syyskuussa joissakin gallupeissa eli mielipidekyselyissä. Harris on kyselyissä vähän suositumpi kuin Donald Trump. Mielipidekyselyissä ehdokkaiden suosion välinen ero on kuitenkin erittäin pieni. Kumpikin ehdokas voi voittaa vaalit.
USA:n presidentinvaalit ratkaistaan usein tiettyjen osavaltioiden kesken. Näissä osavaltioissa demokraattien ja republikaanien kannatus on tasaista. Ehdokkaan voitto näissä osavaltioissa on tästä syystä tärkeää. Nämä osavaltiot voivat ratkaista vaalin tuloksen. Tärkeitä osavaltioita ovat esimerkiksi Arizona, Georgia, Michigan, Pennsylvania, Wisconsin ja Nevada.
Elokuun kyselyissä Trump johti kahdessa tärkeässä osavaltiossa ja Harris kolmessa.
Nykyinen presidentti Joe Biden ilmoitti kesällä, että hän ei ole ehdolla presidentinvaaleissa. Biden on 81-vuotias. Bidenin luopuminen ei ollut yllätys
