Islannin vaalit olivat jännittävät. Vaaleissa oli ehdolla 12 ehdokasta. Yksi heistä oli Katrin Jakobsdóttir,. Hän oli aiemmin Islannin pääministeri.
Vaalit voitti Halla Tómasdottir. Tómasdóttirin voitto oli yllätys. Hänen kannatus oli vielä toukokuun mittauksessa pienempi kuin Katrin Jakobsdóttirin kannatus.
Halla Tómasdottir on 55-vuotias. Hän on liikenainen. Hän on työskennellyt suurissa amerikkalaisissa yrityksissä.
Halla Tómasdottir oli ehdolla presidentinvaaleissa myös vuonna 2016. Hän tuli silloin toiseksi. Guðni Jóhannesson voitti vaalit, ja hänestä tuli Islannin presidentti. Guðni Jóhannesson oli hyvin suosittu presidentti. Hän ei kuitenkaan asettunut uudelleen ehdolle.
Islannin presidentillä ei ole paljon valtaa. Islannin presidentti voi kuitenkin ehdottaa uusia lakeja ja varmistaa, että hallituksen lakiesityksistä järjestetään kansanäänestys.
Halla Tómasdottir aloittaa Islannin presidenttinä elokuun alussa.
