Grönlannissa ei saa enää kaivaa uraania

Teksti: Betty Marschan, lähteet Yle, The Guardian, Wikipedia
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 15.11.2021

Grönlannissa hyväksyttiin uusi laki. Uusi laki määrää, että Grönlannissa ei saa kaivaa uraani-nimistä metallia. Uraanin kaivaminen kiellettiin, koska Grönlanti haluaa suojella luontoa.

Grönlannissa lähellä Narsaqin kaupunkia on suuri kaivos nimeltä Kuannersuit. Kaivoksessa on monia harvinaisia metalleja. Metalleja käytetään esimerkiksi elektroniikan ja aseiden valmistukseen.

Greenland Minerals -yritys halusi avata uuden kaivoksen Grönlantiin, mutta uusi laki estää sen. Greenland Minerals on australialainen kaivosyritys.

Grönlannissa oli viime keväänä parlamenttivaalit. Vaaleissa valta vaihtui, kun vasemmistopuolue Inuit Ataqatigiit voitti sosiaalidemokraattisen Siumut-puolueen.

Siumut oli Grönlannin suurin puolue monta vuotta. Yksi syy vallan vaihtumiseen oli ympäristöpolitiikka. Vasemmistopuolue Inuit Ataqatigiit vastusti jo keväällä uusia kaivoksia ja uraanin kaivamista. Puolue voitti vaalit.

– Parlamenttivaaleissa keskusteltiin kahdesta tärkeästä kysymyksestä. Yksi kysymys koski Grönlannin elinkeinoja. Keskustelua käytiin esimerkiksi taloudesta ja siitä, mitä töitä grönlantilaiset voivat tehdä. Toinen kysymys koski terveyttä ja luontoa, kertoo Grönlannin pääministeri Múte Bourup Egede.

Marraskuun alussa parlamentti hyväksyi lain, joka kieltää uraanin kaivamisen. 12 parlamentin jäsentä äänesti lain hyväksymisen puolesta ja yhdeksän äänesti sitä vastaan.

Uraani on myrkyllinen metalli, jota käytetään ydinvoiman polttoaineena. Uraania käytetään myös ydinaseissa.

Grönlannin luonto on hyvin herkkä. Grönlantilaiset eivät halua, että luonto tuhotaan. Grönlantilaiset ovat sitä mieltä, että kaivostoimintaa ei kannata jatkaa. Heistä on parempi panostaa turismiin, maanviljelyyn ja kalastukseen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)