EU-parlamentti erotti Eva Kailin

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 19.12.2022

Euroopan unionin parlamentti eli EU-parlamentti erotti viime viikolla varapuhemies Eva Kailin. Eva Kailia epäillään korruptiosta eli lahjusten ottamisesta.

Belgian poliisi pidätti viime viikolla kuusi ihmistä. Heitä epäillään lahjusten eli rahan ottamisesta. Viranomaisten mukaan jokin maa on yrittänyt vaikuttaa lahjuksilla EU.n päätösten tekoon. Julkisuudessa on esitetty väitteitä, että lahjuksia antanut maa on Qatar.

EU-parlamentin 625 jäsentä kannatti, että Eva Kaili erotetaan varapuhemiehen tehtävästä. Vain yksi parlamenttiedustaja eli parlamentaarikko vastusti Kailin erottamista.

Poliisi löysi Eva Kailin kotoa poliisi löysi Eva Kailin kotoa 150 000 euroa käteisenä. Eva Kailin mukaan hän ei tiedä, miksi rahat olivat hänen asunnossaan.

Eva Kaili kiistää, että hän on syyllistynyt rikokseen.

– Hänellä ei ole mitään tekemistä lahjusten kanssa, jotka Qatarin on antanut , Eva Kailin lakimies Michalis Dimitrakopoulos sanoi viime viikon tiistaina.

Eva Kaili on kreikkalainen EU-parlamentaarikko. Hän on yksi 14 EU:n varapuhemiehestä.

Eva Kaili on EU-parlamentin entinen varapuhemies. Parlamentti erotti hänet viime viikolla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)