EU ja USA puuttuvat Kiinan halpakauppojen toimintaan

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS, STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Justin Sullivan
Uutinen julkaistu: 31.03.2025

Euroopan unioni eli EU ja Yhdysvallat eli USA aikovat puuttua kiinalaisten halpakauppojen toimintaan. EU ja USA rajoittavat kiinalaisten nettikauppojen toimintaa.

Euroopan unionin alueelle tuli vuonna 2024 4,6 miljardia pakettia. Paketeista 90 prosenttia oli Kiinasta. Suurin osa näistä paketeista sisälsi halpakauppojen tuotteita.

Suomalaiset tilasivat viime vuonna yli 28 miljoonaa pakettia EU:n ulkopuolelta. 98 prosenttia tilauksista tuli Kiinasta.

Tunnetuimmat kaupat ovat Temu, Shein ja Aliexpress

Tunnetuimmat kiinalaiset halpakaupat ovat Temu, Shein ja Aliexpress. Ne myyvät valtavasti tuotteita verkossa. Tuotteet lähetetään Kiinasta, mutta ne maksavat silti vain muutaman euron postikulujen kanssa.

Suosituimpia tuotteita ovat esimerkiksi elektroniikka, vaatteet, kengät, päähineet, lelut ja hienoista koruista tehdyt kopiot.

Halpatuotteet näyttävät mainoskuvissa tosi hienoilta, mutta niissä on monenlaisia vaaroja. Vaatteet eivät täytä EU:n lakeja, niissä voi olla haitallisia materiaaleja tai jopa terveydelle myrkyllisiä kemikaaleja.

Kiinalaiset halpakaupat vaikeuttavat tavallisten kauppojen toimintaa

Halpatavaroiden suosio ja määrä haittaa lisäksi jo EU:n ja USA:n kauppojen toimintaa.

EU-komissio ehdotti helmikuussa, että kaikista halpakauppojen tilauksista pitää alkaa maksaa arvonlisävero, tullit ja muita maksuja. Komissio haluaa esimerkiksi poistaa 150 euron tullirajan. Silloin muutaman euron tuotteesta pitää myös maksaa tullimaksu.

EU:n ulkopuolisten halpakauppojen uudet säännöt tulevat voimaan aikaisintaan vuonna 2028. Suomen Tulli ei kuitenkaan pysty tällä hetkellä valvomaan näin suurta lähetysten määrää.

2 kommenttia artikkeliin ”EU ja USA puuttuvat Kiinan halpakauppojen toimintaan”

  1. Ehkä kannattaa miettiä myös eri tavaroiden hintoja Suomessa? Hyvin usein ne ovat kohtuuttoman kalliita. Siksi inmiset tilaavat Kiinasta halvemmaalla.

    Vastaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)