Noin 70 maan edustajat kokoontuivat viikonvaihteessa Pariisiin Ranskaan. Heidän tarkoituksensa oli edistää rauhan syntymistä Lähi-itään.
Israel ja palestiinalaiset eivät kuitenkaan olleet kokouksessa mukana. Israelin pääministeri Benjamin Netanjahu sanoi, että kokous oli Israelin vastainen. Palestiinalaiset suhtautuivat tapaamiseen myönteisesti. Neuvottelut Israelin ja palestiinalaisten välillä ovat olleet poikki vuodesta 2014.
Kokous suositteli, että Israel ja palestiinalaiset välttävät toimia, jotka haittaavat rauhan syntymistä. Tavoitteena pitäisi olla kaksi valtiota: Israel ja Palestiina. Tavoitteen saavuttamista haittaa esimerkiksi se, että Israel rakentaa siirtokuntia palestiinalaisten alueelle.
Lähi-idän tilanne saattaa kiristyä, kun Donald Trumpista tulee Yhdysvaltain presidentti. Trump aikoo siirtää Yhdysvaltain suurlähetystön Israelissa Tel Avivista Jerusalemiin. Palestiinalaiset puolestaan haluavat, että Itä-Jerusalem on tulevan Palestiinan pääkaupunki. Siksi ulkomaat pitävät lähestystöjä Tel Avivissa. Ne eivät halua suututtaa palestiinalaisia.
Ranskan ulkoministeri Jean-Marc Ayrault varoitti, että seuraukset voivat olla vakavia, jos Trump toteuttaa lupauksensa.
Yhdysvaltojen ulkoministeri John Kerry osallistui kokoukseen. Mukana oli myös YK:n, EU:n ja arabimaiden edustajia.
Lähde STT
