Dorian-myrsky teki viime viikolla pahaa tuhoa Bahamasaarilla. Myrsky tuhosi 13 000 kotia. Uhrimäärä voi vielä nousta. Myrsky tuhosi katuja ja aiheutti suuria tulvia. Bahamsaarten Freeportin lentokenttä on veden alla.
Bahamasaarten pääministeri Hubert Minnis kuvaili Dorian-myrskyn tuhoja valtaviksi.
– Tämä on suurin kansallinen onnettomuus saariryhmän historiassa.
YK ja Punainen Risti avustavat
Punaisen Ristin tietojen mukaan Bahaman Abaco-saarten kaivot ovat saastuneet. Kaivoihin on päässyt likaista merivettä. YK:n tietojen mukaan jopa 70 000 ihmistä tarvitsee apua Bahamalla.
Ihmiset tarvitsevat ruokaa, lääkkeitä ja puhdasta juomavettä. Yhdysvallat lähettää saarille apua. Suomen Punainen Risti lähetti avustustyöntekijöitä ja tarvikkeita Bahamasaarille viime viikolla.
Dorian-myrsky on hurrikaani. Hurrikaani on trooppinen hirmumyrsky, joita esiintyy yleensä Länsi-Intian valtameressä Karibialla.
Dorian luokiteltiin viidennen eli korkeimman asteen hurrikaaniksi. Mittausten mukaan Dorian on tuhoisin myrsky, joka on koskaan iskenyt Bahamalle.
Bahamasaaret on saarivaltio Atlantin valtameressä. Bahama sijaitsee Kuuban ja Floridan välissä. Syysmyrskyt ovat tavallisia alueella.
Lähteet STT, Yle, HS