Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump piti perinteisen puheen kongressille keskiviikkoaamuna Suomen aikaa. Yhdysvaltojen kongressissa kokoontuvat maan edustajainhuone ja senaatti.
Presidentti Trumpin puhe oli pitkä, puhe kesti yli 1,5 tuntia. Trump puhui lähinnä Yhdysvaltojen sisäisistä asioista. Trumpin puhe käsitteli kuitenkin myös tullimaksuja. Trumpin mukaan muiden valtioiden pitää maksaa tuontitulleja, jos tuotteita ei valmisteta Yhdysvalloissa. Trump puhui jälleen myös rauhan puolesta.
Presidentti Trump puhui lopussa myös Ukrainasta. Trumpin mukaan Ukraina palaa pian neuvotteluihin Yhdysvaltojen kanssa. Trumpin mukaan Ukrainassa on käynnissä raaka sota. Trump ei kuitenkaan sanonut puheessaan, että Venäjä aloitti sodan.
– Teen töitä, jotta tämä raaka tilanne Ukrainassa loppuu. Miljoonat ukrainalaiset ja venäläiset ovat kuolleet ja haavoittuneet. On aika lopettaa tämä hulluus.
Trump väitti puheessaan, että Yhdysvallat on antanut satoja miljardeja dollareita Ukrainaan. Trumpin mukaan presidentti Joe Biden antoi Ukrainalle enemmän rahaa kuin Eurooppa. Joe Biden oli Yhdysvaltojen presidentti Trumpin ensimmäisen kauden jälkeen ja ennen hänen toista kauttaan presidenttinä. Trump arvosteli puheessaan jälleen voimakkaasti Bidenia.
Yhdysvaltalainen uutismedia CNN tarkasti Trumpin väitteen rahallisesta avusta. Trumpin väite ei ole totta. Eurooppa on tukenut Ukrainaa rahallisesti enemmän kuin Yhdysvallat.
Trumpin puhe herätti voimakkaita tunteita
Trumpin puhe kongressissa herätti voimakkaita tunteita. Huudot keskeyttivät Trumpin puheen useita kertoja.
Demokraattipuolueen edustaja Al Green poistettiin salista, koska hän ei lopettanut huutelua. Monet demokraattipuolueen edustajat olivat pukeutuneet Ukrainan väreihin tai pinkkiin. Edustajat osoittivat tukensa väreillä Ukrainalle ja naisille. Trumpin hallinto haluaa myös kaventaa naisten oikeuksia.
Republikaanipuolueen edustajat kannustivat Trumpia kovaäänisesti koko puheen ajan.


Yhdysvallat lopetti Ukrainan aseavun
Presidentti Donald Trump määräsi tiistaina, että Yhdysvallat lopettaa Ukrainan aseavun. Trump sanoi tiistaina, että Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi ei halua rauhaa. Trumpin mukaan apu jatkuu, kun Zelenskyi on valmis rauhaan.
Yhdysvaltojen aseapu on Ukrainalle tärkeä. Ukraina voi jopa hävitä sodan Venäjää vastaan, jos Yhdysvaltojen apu loppuu kokonaan. Ukrainan taistelukyky heikkenee paljon ilman Yhdysvaltojen aseapua, mutta myös Ukrainan yhteiskunta on vaarassa. Ukraina pystyy jatkamaan taisteluita kevääseen tai kesään saakka. Pelkona on kuitenkin, että Venäjä hyökkää suurella voimalla Ukrainaan, jos Yhdysvaltojen aseapu loppuu kokonaan.
Presidentti Trumpin päätöksen syy saattaa olla se, että hän ei pidä presidentti Zelenskyistä. Trump ja Zelenskyi riitelivät viime perjantaina. Euroopan maissa pelätään, että presidentti Trump haluaa rauhan Ukrainaan ilman mitään ehtoja. Pelkona on se, että Venäjän presidentti Vladimir Putin saa sanoa, millä ehdoilla rauha syntyy.
Ukrainan presidentti Zelenskyi sanoi tiistai-iltana, että hän haluaa parantaa Ukrainan ja Yhdysvaltojen välit. Zelenskyi sanoi myös, että hän on valmis tekemään mineraalisopimuksen Yhdysvaltojen kanssa. Zelenskyi ehdottaa, että Ukrainaan solmitaan osittainen aselepo.
– Yhdysvallat on Ukrainan tärkeä tukija. Olemme kiitollisia kaikesta tuesta, jota olemme saaneet Yhdysvalloilta.
– Ukraina on valmis neuvotteluihin, joissa sovitaan rauhasta. Kukaan ei halua rauhaa enemmän kuin ukrainalaiset, Zelenskyi kirjoitti viestipalvelu X:ssä.

