
Donald Trump on voittanut Yhdysvaltojen presidentinvaalit. Donald Trump sai vaaleissa selkeästi enemmän ääniä kuin Kamala Harris. Donald Trump oli vaaleissa republikaanien ehdokas. Kamala Harris oli vaaleissa demokraattipuolueen ehdokas.
Donald Trump julistautui presidentinvaalien voittajaksi keskiviikkoaamuna Suomen aikaa. Trump vakuutti voittopuheessaan, että hän nostaa Yhdysvallat huipulle. Trumpin mukaan hänen presidenttikaudestaan tulee Yhdysvaltojen kultainen aikakausi.
Asiantuntijoiden mukaan Trumpin voittoon vaikutti paljon se, että Latinalaisesta Amerikasta kotoisin olevat äänestäjät tukivat häntä. Monet taustaltaan latinalaisamerikkalaiset Yhdysvaltojen kansalaiset uskovat, että Donald Trump sanoo suoraan asioista.
Donald Trumpin kannattajat luottavat siihen, että Trump on hyvä talousasioissa. Kannattajat uskovat myös, että Trump lopettaa sodat Ukrainassa ja Lähi-idässä. Osa äänestäjistä ei myöskään halunnut, että Yhdysvaltoihin valitaan presidentiksi tummaihoinen nainen.

Donald Trumpin toinen kausi Yhdysvaltojen presidenttinä alkaa 20. tammikuuta. Trumpin kausi kestää neljä vuotta. Trump oli Yhdysvaltojen presidentti ensimmäisen kerran vuosina 2017–2021.
Kamala Harris jatkaa Yhdysvaltojen varapresidenttinä. Yhdysvaltojen presidentti on ensi tammikuuhun saakka Joe Biden.
Kamala Harris puhuu kannattajilleen torstaina.
Alexander Stubb onnitteli Trumpia
Suomen presidentti Alexander Stubb onnitteli Donald Trumpia vaalivoitosta keskiviikkona aamupäivällä. Stubb kirjoitti viestipalvelu X:ssä, että Suomi ja Yhdysvallat ovat läheisiä liittolaisia.
Yhdysvaltojen presidentinvaalien ääntenlasku on vielä kesken.
