Donald Trump aloittaa Yhdysvaltojen presidenttinä

Teksti: Maria Österlund Lähteet Yle, HS, HBL
Kuva: Lehtikuva / AFP / Saul Loeb
Uutinen julkaistu: 11.12.2024

Donald Trumpin kausi presidenttinä alkaa tammikuussa. Trump on viime viikot valinnut ihmisiä, joiden kanssa hän jatkossa työskentelee.

Donald Trumpin kaudella moni asia voi muuttua Yhdysvaltojen politiikassa. Trump on nyt valinnut hallinnon henkilöstön, joiden kanssa hän työskentelee.

Monet ovat hämmästyneitä ja huolestuneita siitä, millaisia ihmisiä Trump valitsee ministereiksi. Osalla heistä ei ole ollenkaan kokemusta siitä työstä, johon heidät valitaan.

Trump valitsi henkilöitä myös muihin tehtäviin. Esimerkiksi miljardööri Elon Musk valittiin komissioon, joka pyrkii tekemään hallinnosta tehokkaampaa. Musk on yksi maailman rikkaimmista ihmisistä. Musk omistaa esimerkiksi sähköautoyritys Teslan, sosiaalisen median yritys X:n ja Space X -yrityksen, joka myy avaruuslentoja.

Republikaaneilla on enemmistö Yhdysvaltojen kongressissa

Yhdysvaltojen vaaleissa valittiin edustajia myös kongressiin. Kongressissa on kaksi osaa eli senaatti ja edustajainhuone.

Vaaleissa valittiin senaattiin ja edustajainhuoneeseen enemmän republikaaneja kuin demokraatteja. Donald Trumpilla on nyt siis hyvät mahdollisuudet tehdä sellaista politiikkaa, mitä hän haluaa.

Joe Biden otti Donald Trumpin vastaan Valkoisessa talossa marraskuussa. Valkoinen talo on Yhdysvaltojen presidentin virka-asunto Washingtonissa. Donald Trump sanoi, että vallanvaihto tulee sujumaan niin hyvin kuin mahdollista.

Donald Trump aloittaa Yhdysvaltojen presidenttinä 20. tammikuuta 2025.

2 kommenttia artikkeliin ”Donald Trump aloittaa Yhdysvaltojen presidenttinä”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)