EU-maiden johtajat pitivät kokouksen viime viikonvaihteessa. EU-maiden johtajat hyväksyivät kokouksessa sopimuksen siitä, miten Britannia eroaa Euroopan unionista.
Monet EU-johtajat sanoivat, että he ovat surullisia brexitin eli Britannian EU-eron takia.
‑ Tämä ei missään tapauksessa ole juhlinnan paikka, vaan erittäin ikävä tilanne, sanoi Suomen pääministeri Juha Sipilä.
‑ Me pysymme ystävinä aikojen loppuun saakka ja vielä päivän pidempään, sanoi Eurooppa-neuvoston puheenjohtaja Donald Tusk. Hän puhui EU-johtajien kokouksessa.
Seuraavaksi sopimus menee Britannian parlamenttiin eli eduskuntaan. Parlamentti äänestää sopimuksesta 11. joulukuuta. Britannian pääministeri Theresa May houkuttelee nyt parlamentin jäseniä, että he hyväksyvät sopimuksen. Tehtävä on vaikea, koska sopimuksen vastustajia on paljon.
May edustaa konservatiivipuoluetta. Myös monet konservatiivit vastustavat sopimusta. He sanovat, että sopimus ei takaa kunnollista eroa EU:sta. Vastustajien mukaan Britannia on eron jälkeen yhä liian riippuvainen EU:sta.
Britannia eroaa Euroopan unionista (EU) ensi maaliskuun lopussa.