HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Brasilia panostaa turvallisuuteen – Selkosanomat

Brasilia panostaa turvallisuuteen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 25.02.2014

Etelä-Amerikan suurin maa Brasilia on nousemassa maailman mahtimaiden joukkoon. Maailman viidenneksi suurimmassa valtiossa ihmisten tuloerot ovat valtavat.

Brasilian maine turvattomana maana on sekä totta että tarua. Brasiliaa hallitsevat huumejengit ovat edelleen arkipäivää. Suurkaupunkien pahimpia slummeja eli hökkelikyliä on puhdistettu rikollisuudesta muutaman viime vuoden aikana. Suurin osa näiden slummien eli faveloiden asukkaista on kuitenkin tavallisia köyhiä ihmisiä.

Brasiliassa järjestetään tänä kesänä jalkapallon MM-kisat. Vuonna 2016 Brasilian Rio de Janeiro toimii kesäolympialaisten isäntänä. Brasilialla on kova kiire puhdistaa katukuvaa. Valtavan kaupungin faveloita on tuhottu. Paikoille on rakennettu uusia teitä, hienoja asuinalueita ja hotelleja.

Brasilia panostaa turvallisuuteen Maan turvallisuustilanne on edelleen synkkä. Vaikka henkirikokset ovat vähentyneet, Riossa murhataan edelleen satoja ihmisiä vuodessa. Väkivaltaiset katuryöstöt ovat yleisiä.

Brasiliassa on ollut viime aikoina suuria mielenosoituksia, joissa vastustetaan jalkapallon MM-kisoja. Brasilia käyttää kisoihin 11 miljardia. Mielenosoittajien mielestä rahat tulisi käyttää terveydenhuoltoon ja koulutukseen.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)