Yhdysvaltojen presidentinvaalien tulos ratkesi vasta viime lauantaina. Silloin demokraattien Joe Biden oli saanut niin paljon ääniä, että republikaanien Donald Trump ei voi enää voittaa.
Ääniä laskettiin monta päivää ja lasketaan yhä. Monessa osavaltiossa Biden ja Trump olivat tasaväkisiä. Ihmiset Yhdysvalloissa ja muualla maailmassa jännittivät ääntenlaskua sekä päivällä että yöllä. Joe Bidenin voitto varmistui, kun hän sai eniten ääniä Pennsylvanian osavaltiossa.
Koronaa ja ilmastonmuutosta vastaan
Biden kertoi viikonvaihteessa, mitä hän aikoo tehdä, kun hän on presidentti. Biden sanoo, että koronaviruksen torjunta on tärkeää. Hän aikoo myös elvyttää Yhdysvaltojen taloutta. Biden aikoo edistää rodullista tasa-arvoa. Hän aikoo myös hillitä ilmastonmuutosta.
Biden sanoi, että hän on kaikkien yhdysvaltalaisten presidentti. Hän aikoo tehdä töitä myös niiden puolesta, jotka eivät äänestäneet häntä.
Biden astuu virkaansa 20. tammikuuta. Donald Trump on presidentti vielä siihen asti. Trump ei ole myöntänyt vielä viikko vaalien jälkeen, että Biden voitti. Trump väittää, että vaaleissa tapahtui huijauksia. Todisteita huijauksesta ei ole esitetty.
Lähde: STT
ok
Silloin demokraattien Joe Biden oli saanut niin paljon ääniä, että republikaanien Donald Trump ei voi enää voittaa.
Hän aikoo myös elvyttää Yhdysvaltojen taloutta.
Biden astuu virkaansa 20. tammikuuta
Biden sanoo, että koronaviruksen torjunta on tärkeää