YK ja ihmisoikeusjärjestöt arvostelevat Australian tiukkaa pakolaispolitiikkaa. Australiassa pakolaiset sijoitetaan Naurun saarelle pidätyskeskukseen. Heistä iso osa on lapsia.
Pidätyskeskusten mielenterveydellisestä hoidosta on vastannut psykiatri Peter Young. Hän pitää keskuksia epäinhimillisinä paikkoina. Young on kertonut keskusten lapsien vaikeista mielenterveysongelmista. Leireillä on väkivaltaa ja hyväksikäyttöä.
Lokakuussa Australia ilmoitti, että se vuokraa Filippiineiltä maata. Sinne sijoitetaan Australiaan saapuvat pakolaiset. Australialla on samanlainen sopimus myös Kambodžan kanssa.
Australia käännyttää kaikki turvapaikanhakijoiden veneet rannikolla. Australia ottaa silti vastaan joka vuosi 14 000 pakolaista. Australia on nyt luvannut osallistua Euroopan turvapaikanhakijoiden vastaanottamiseen.
