Australia kielsi somen alle 16-vuotiailta

Teksti: Maria Österlund, lähteet HBL, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Saeed Khan
Uutinen julkaistu: 20.02.2026

Alle 16-vuotiaat eivät saa enää käyttää sosiaalista mediaa Australiassa. Myös muut maat suunnittelevat samanlaisia kieltoja.

Australiassa alle 16-vuotiaat eivät saa käyttää sosiaalista mediaa eli somea. Uusi laki tuli voimaan joulukuussa. Laki kieltää nuoria käyttämästä tiettyjä sovelluksia, kuten Instagramia, Facebookia, Snapchatia ja Tiktokia.

Lain tarkoitus on suojella nuoria. Australialaisten poliitikkojen mukaan nuoret voivat nähdä somessa sisältöä, joka on haitallista ja jopa vaarallista. Some aiheuttaa myös muita haittoja.

Sosiaalisen median yritykset Snapchat ja Meta eivät ole tyytyväisiä uuteen lakiin.

Snapchat ja Meta kuitenkin sanovat, että ne noudattavat uutta lakia. Yritykset ovat myös kehittäneet uusia keinoja tunnistaa käyttäjän ikä. Yksi keino on kasvojentunnistus. Toinen tapa on tunnistautua henkilökortin avulla.

Monet australialaiset nuoret ovat sitä mieltä, että uusi laki on huono ja rajoittaa elämää. Monet nuoret lukevat uutisia somen kautta. Nyt nuoret eivät voi tehdä sitä enää.

Osa nuorista on sitä mieltä, että vanhempien pitää saada päättää nuorten somen käytöstä. Nuorten mielestä somen käytön rajoittaminen ei ole valtion tehtävä.

Myös Ranska suunnittelee rajoituksia somen käyttöön

Monet maat laativat nyt uusia sääntöjä ja ohjeita, jotka koskevat sosiaalista mediaa.

Ranska suunnittelee somekieltoa alle 15-vuotiaille. Ranskan presidentin Emmanuel Macronin mielestä nuoria pitää suojella vaaroilta, joita ovat esimerkiksi nettikiusaaminen ja unihäiriöt.

Malesiassa sosiaalisen median käyttö on kielletty alle 16-vuotiailta.

Myös Euroopan unioni eli EU suunnittelee ikärajaa sosiaaliselle medialle. Ikärajaksi voi tulla 16 vuotta. Ehdotuksen mukaan 13–16-vuotiaat voivat kuitenkin käyttää sosiaalista mediaa vanhempien luvalla.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)