Auschwitzin uhreja muistettiin

Teksti: Markku Juusola
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 30.01.2020

Auschwitzin tuhoamisleirin vapauttamisesta on kulunut 75 vuotta. Natsit surmasivat Auschwitzissa yli miljoona juutalaista.

Tuhoamisleirin vapauttamista juhlittiin 27. tammikuuta. Neuvostoliiton armeijan sotilaat vapauttivat leirin 27. tammikuuta vuonna 1945.

Kansallissosialistit eli natsit hallitsivat Saksaa Adolf Hitlerin johdolla vuosina 1933-1945. Juutalaisten tuhoaminen kuului natsien päämääriin. Natsit perustivat kymmeniä keskitys- ja tuhoamisleirejä, joihin koottiin juutalaisia ja natsien vastustajia.

Auschwitzin tuhoamisleiri sijaitsi Puolassa. Puolaksi paikan nimi on Oswiecim.

Auschwitz oli suurin tuhoamisleiri. Natsit tappoivat siellä yli miljoona ihmistä toisen maailmansodan aikana. Juutalaisten lisäksi siellä tapettin natsien vastustajia ja sotavankeja. Natsit tappoivat myös romaneja, kehitysvammaisia ja seksuaalivähemmistöjen edustajia.

Vain muutama tuhat vankia selvisi Auschwitzista hengissä. Heistä noin 200 oli muistojuhlan kunniavieraina. He olivat pieniä lapsia, kun he olivat vankeina leirillä.

Niinistö huolissaan antisemitismin kasvusta

Muistojuhlaan osallistui 20 maan johtajia. Heidän joukossaan oli myös presidentti Sauli Niinistö.

Niinistö sanoi haastattelussa, että hän on huolissaan antisemitismin kasvusta Suomessa ja maailmalla. Antisemitismi tarkoittaa juutalaisvastaisuutta.

Tuore esimerkki antisemitismistä nähtiin Turussa. Auschwitzin vapautuksen vuosipäivänä joku töhri Turussa synagogan seiniä punaisella maalilla. Synagogat ovat rakennuksia, joissa juutalaiset kokoontuvat ja rukoilevat. Ne ovat juutalaisten kirkkoja.

Niinistö sanoi, että hän puhuu vielä myöhemmin lisää rasismista ja antisemitismistä.

Lähde: STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)