Vuonna 2011 monissa Lähi-Idän arabimaissa ihmiset nousivat kapinaan. He vaativat muiden muassa demokratiaa, ihmisoikeuksia ja lisää työpaikkoja. Kansannousuja kutsuttiin arabikevääksi. Useimmissa maissa arabikevät on nyt tukahdutettu tai päättynyt sisällissotaan.
Egyptissä armeija kaappasi vallan vuonna 2013. Presidenttinä on nyt armeijan entinen komentaja Abdel Fattah al-Sisi.
Hän yrittää rauhoittaa maata kovin ottein. Sananvapaus on tukahdutettu. Paljon islamistisen Muslimiveljeskunnan jäseniä on vankilassa, ja heitä on tuomittu kuolemaan.
Al-Sisi yrittää houkutella maahan ulkomaisia yrityksiä. Egypti teki juuri isoja kauppasopimuksia länsimaisten yritysten kanssa.
Egyptissä on valtavasti työttömiä nuoria, mikä oli yksi syy kansannousuun. Uusia työpaikkoja siis toivotaan kipeästi. Maa suunnittelee myös uutta pääkaupunkia. Siellä olisi yhtä paljon asukkaita kuin koko Suomessa.
Lähteet Yle, HS, STT
