Saksa päätti asiasta keskiviikkona. Saksan liittokansleri Olaf Scholz kertoi Saksan päätöksestä.
Saksan mukaan kaikki maat voivat lähettää Leopard-panssarivaunuja Ukrainaan. Saksa antaa Ukrainalle 14 Leopard-panssarivaunua. Saksa alkaa myös kouluttaa ukrainalaisia sotilaita. Sotilaat tarvitsevat koulutusta, jotta he osaavat käyttää ja huoltaa panssarivaunuja. Koulutus kestää ainakin kuukauden.
Myös Puola, Espanja, Portugali, Norja ja Hollanti aikovat lähettää Ukrainaan Leopard-panssarivaunuja. Leopard-panssarivaunut valmistetaan Saksassa.
Yhdysvallat lähettää Ukrainaan Abrams-panssarivaunuja. Abrams-panssarivaunut valmistetaan Yhdysvalloissa. Yhdysvallat lähettää Ukrainaan 31 panssarivaunua.
Euroopan maat ja Yhdysvallat lähettävät Ukrainaan yhteensä 130–150 panssarivaunua. Saksan puolustusministeri Boris Pistorius sanoi torstaina, että Saksa lähettää Leopard-panssairivaunut Ukrainaan maaliskuun lopussa tai huhtikuun alussa.
Suomen puolustusministeri Mikko Savola sanoo, että myös Suomi osallistuu yhteistyöhön. Savolan mukaan Suomen puolustusvoimat valmistelee asiaa Suomen valtion kanssa. Vielä ei ole varmaa, lähettääkö Suomi Ukrainaan panssarivaunuja vai auttaako se muulla tavoin. Suomen täytyy huolehtia tarkasti oman maan puolustuksesta. Suomi on Venäjän naaapurimaa. Suomella ja Venäjällä on pitkä yhteinen raja.
Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi kiitti Saksaa ja Yhdysvaltoja keskiviikkona. Zelenskyi sanoi, että panssarivaunut ovat tärkeitä Ukrainalle. Zelenskyin mukaan Ukraina voi voittaa sodan panssarivaunujen avulla.
Panssarivaunut ovat sotilaallinen apu Ukrainalle. Länsimaat haluavat, että Ukraina pystyy taistelemaan Venäjän hyökkäystä vastaan. Panssarivaunut auttavat Ukrainaa taistelussa.
Juttua muokattu 27.1.2023. Lisätty arvio siitä, milloin panssarivaunut saapuvat Saksasta Ukrainaan.


Tämä uutinen on hyvä sekä surullinen. Surullinen, koska ihmisen olisi hyvä keskustella eikä taistella. Myös maa, metsät ja useat eliöt kärsivät ja tuhoutuvat pitkäksi aikaa. Hyvä uutinen, sillä se tuo turvaa ja antaa välineitä suojata omaa aluetta hyökkäyksiltä.