Esko Roine näyttelee yhä. Syntymäpäivänsä kunniaksi hän esiintyy tänä syksynä näytelmässä Mielensäpahoittaja ja poika. Näytelmä perustuu kirjailija Tuomas Kyrön suosittuihin teoksiin. Kyrön haikeaa huumoria pidetään usein syvästi suomalaisena. Esko Roine näyttelee isää, jonka mieli pahoittuu helposti. Hänen aikuinen poikansa on huolissaan isän voinnista ja touhuista. Poikaa näyttelee Aimo Räsänen.
Näytelmä esitetään tämän syksyn aikana Helsingissä Arena-näyttämöllä ja Tampereen Työväenteatterissa.
Syntymäpäivän kunniaksi Esko Roine julkaisi myös muistelma- kirjan. Se kertoo hänestä näyttelijänä, puolisona, veljenä ja isänä. Hänen suvussaan on paljon näyttelijöitä, kuten siskonsa Eila Roine. Esko Roine on näytellyt monissa teattereissa. Hän on tehnyt lukuisia rooleja elokuvissa ja televisiossa. Koko kansan koomikko on myös teatterinjohtaja. Hän on johtanut Tampereen kahta suurta teatteria eli Tampereen Teatteria ja Tampereen Työväenteatteria.
Muistelmakirjassa muut näyttelijät kuvailevat Roinetta näyttelijäksi, jonka kanssa ei ole tylsää. Hän sai teatterialan Elämäntyö-palkinnon vuonna 2010.
