Uuden musiikin kilpailu eli UMK on jälleen käynnissä. Kilpailun voittaja edustaa Suomea keväällä Euroviisuissa Italiassa.
Tämän vuoden UMK-ehdokkaat ovat: Bess, Olivera, Tommi Läntinen, Isaac Sene, The Rasmus, Cyan Kicks ja Younghearted.
Rock-yhtye Blind Channel edusti viime vuonna Suomea Euroviisuissa. Blind Channel sai mukavasti huomiota ja sijoittui kilpailussa kuudennelle sijalle. Sijoitus oli Suomen paras sijoitus vuoden 2006 jälkeen. Suomen ehdokas Lordi voitti Euroviisut vuonna 2006.
Italia järjestää tänä vuonna Euroviisut, koska se voitti viisut viime vuonna Hollannissa. Italiaa edusti tuolloin rock-yhtye Måneskin.
Uuden musiikin kilpailun finaali eli loppukilpailu järjestetään Turussa lauantaina 26. helmikuuta. Margit Alasalmi selostaa loppukilpailun selkokielellä. Selkokielinen lähestys UMK-finaalista Yle Areenassa alkaa kello 21. Selkokielisen UMK-selostuksen osoite Areenassa on: https://areena.yle.fi/1-61751635
Euroviisut järjestetään Italian Torinossa 10.–14. toukokuuta.
(Muokattu 17.2.2022.)
