Messuilla haastateltiin kirjailijoita ja selkomukauttajia. Kirjailijat ja mukauttajat kertoivat, millaisia selkokirjoja he ovat kirjoittaneet. Myös kustantamot esittelivät toimintaansa.
Messuilla oli ohjelmaa myös ruotsin kielellä. Haastattelussa oli esimerkiksi uusi selkokirjakummi, suomenruotsalainen kirjailija Merete Mazzarella. Selkokirjakummi on suosittu kirjailija, jonka jokin kirja muokataan selkokielelle.
Messut huipentuivat vuoden 2021 Seesam-palkinnon jakoon. Palkinnon sai kirjailija Tapani Bagge, koska hän on kirjoittanut hyviä selkokirjoja.
Selkokirjailijat tapasivat messuilla toisiaan
Kirjailija Sanna-Leena Knuuttila ja selkomukauttaja Hanna Männikkölahti esiintyivät Selkokirjamessuilla.
Miltä tuntui päästä osallistumaan Selkokirjamessuille?
– Oli mahtavaa päästä pitkästä aikaa messuille! Knuuttila hehkutti.
Männikkölahden mielestä oli mukavaa, että Selkokirjamessut järjestettiin tänä vuonna erikseen. Aiemmin Selkokeskus on ollut mukana Helsingin kirjamessuilla.
– Oli hauskaa pitkästä aikaa nähdä muita, jotka tekevät töitä selkokirjojen parissa, Knuuttila ja Männikkölahti iloitsivat.
Messut olivat menestys
Messut järjestivät Selkokeskuksen suunnittelijat Ella Airaksinen ja Jenni Stolt. Ella Airaksinen kertoo, että messut sujuivat hyvin:
– Meillä oli todella kiinnostavaa ohjelmaa. Noin 350 ihmistä seurasi messuja netissä. Oli mukavaa, että niin moni pääsi mukaan.
Airaksinen haluaa kiittää kaikkia osallistujia. Hän toivoo, että ihmiset saivat messuilta lukuvinkkejä, oppivat uutta tai innostuivat lukemisesta.
– Jos joku ei ehtinyt mukaan messuille, niin ei ole syytä huoleen. Messuista löytyy tallenne YouTubesta. Videota voi katsoa netissä kahden viikon ajan, Airaksinen kertoo.
Järjestetäänkö tulevaisuudessa uudet virtuaaliset Selkokirjamessut?
– Emme ole päättäneet mitään vielä, mutta kyllä se on mahdollista. Virtuaalisissa messuissa on se hyvä puoli, että messuja pystyy seuraamaan missä vain, Airaksinen sanoo.
Katso Selkokirjamessujen videotallenne YouTubesta. Voit katsoa tallenteen 18.10. asti. Tallenteessa ei ole tekstitystä.
