HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Knausgårdin kirjasta tehtiin ooppera – Selkosanomat

Knausgårdin kirjasta tehtiin ooppera

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Ilkka Saastamoinen
Uutinen julkaistu: 30.01.2026

Suomen Kansallisoopperassa tulee tänään ensi-iltaan teos, joka pohjautuu Karl Ove Knausgårdin romaaniin. Ooppera Morgonstjärnan – Aamutähti prustuu Kanausgårdin romaaniin, jonka nimi on Aamutähti.

Suomen Kansallisoopperassa tulee tänään ensi-iltaan esitys, jonka nimi on Morgonstjärnan – Aamutähti. Ooppera perustuu Karl Ove Knausgårdin kirjaan. Ooppera on ensimmäinen, joka on tehty Knausgårdin kirjasta.

Oopperan on säveltänyt Sebastian Fagerlund säveltää ja ohjannut Thomas de Mallet Burgess. Oopperan libreton on kirjoittanut Gunilla Hemming. Libretto tarkoittaa oopperaesityksen tekstiä. Oopperan orkesteri johtaa kapellimestari Hannu Lintu.

Morgonstjärnan – Aamutähti on ooppera, joka kantaesitetään Helsingissä. Kantaesitys tarkoittaa sitä, että teos esitetään Helsingissä ensimmäistä kertaa koko maailmassa.

Karl Ove Knausgård on norjalainen kirjailija. Knausgård nousi suosioon kirjasarjalla, jonka nimi on Taisteluni. Sarjassa on kuusi osaa ja kirjojen tapahtumat kertovat osin kirjailijan omasta elämästä. Kansallisoopperan teos perustuu Knausgårdin kirjaan, jonka nimi on Aamutähti.

Morgonstjärnan – Aamutähti -oopperan ensi-ilta on Kansallisoopperassa Helsingissä 30. tammikuuta. Oopperan viimeinen esitys on 10.3.

Karl Ove Knausgård on norjalainen kirjailija. Knausgård tunnetaan erityisesti kirjasarjasta, jonka nimi on Taisteluni. Sarjassa on kuusi osaa ja se perustuu osin kirjailijan omaan elämään. Kuva: Sølve Sundsbø

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)