Oscar-palkinto on Yhdysvaltojen elokuva-akatemian palkinto. Palkintoja jaetaan vuoden parhaille elokuville ja niiden tekijöille.
Moonlight-elokuva sai yhteensä kolme Oscaria. Se sai parhaan elokuvan ja parhaan sovitetun käsikirjoituksen Oscarit. Sen käsikirjoitus on sovitettu näytelmästä.
Lisäksi elokuvan näyttelijä Mahershala Ali sai parhaan miessivuosan Oscarin. Moonlight kertoo mustan amerikkalaisen pojan tarinan. Marshala Ali näyttelee elokuvassa huumekauppiasta.
Oscar-gaalan ylivoimainen ennakkosuosikki oli musikaalielokuva La La Land. Elokuvalla oli peräti 14 ehdokkuutta. La La Land sai lopulta kuusi Oscaria. Elokuva palkittiin parhaasta ohjauksesta, lavastuksesta, kuvauksesta, musiikista ja parhaasta laulusta. Lisäksi Emma Stone sai parhaan naispääosan Oscarin. Paras miespääosa meni elokuvalle Manchester by the Sea.
Oscar-gaalassa kävi tänä vuonna vuosisadan moka. La La Land -elokuvan tekijät nousivat lavalle ottamaan vastaan parhaan elokuvan palkintoa, kun väärinkäsitys selvisi. Voittaja olikin Barry Jenkinsin draama Moonlight.
Lähde Yle
