Lukijat äänestivät 69 selkokirjaa, jotka saivat yhteensä 176 ääntä. Monet selkokirjat saivat ääniä, joten Suomessa on todella paljon hyviä selkokirjoja.
Äänestyksessä lukijoiden suosikit olivat Satu Leiskon Ihmisenhaltija, Tuija Takalan Sormus ja Silja Vuorikurun Titanic – Maailman suurin laiva. Ihmisenhaltija ja Sormus ovat kaunokirjoja, eli kirjailija on keksinyt niiden henkilöt ja tapahtumat. Ne saivat saman verran ääniä. Titanic oli paras tietokirja. Tietokirja kertoo oikeista henkilöistä ja tapahtumista.
Selkosanomat haastatteli Leiskoa, Takalaa ja Vuorikurua. He kertovat omista kirjoistaan.
Satu Leisko: Ihmisenhaltija
Ihmisenhaltija kertoo 17-vuotiaasta Tuulista, joka tutustuu salaperäisiin olentoihin.
– Ihmisenhaltija on fantasiakirja, jossa on välillä synkkä tunnelma ja välillä romantiikkaa.
Kirjassa käsitellään myös vakavia aiheita, Leisko kertoo.
Fantasiakirjoissa on usein olentoja, joita ei ole oikeasti olemassa. Leisko sai idean Ihmisenhaltijan olentoihin vanhoista suomalaisista myyteistä. Myytit ovat tarinoita, joissa kerrotaan jumalista, yliluonnollisista olennoista ja maailman syntymisestä.
Osa Ihmisenhaltijan henkilöistä on ihmisiä ja osa salaperäisiä olentoja. Leisko pitää kaikista kirjan henkilöistä.
– Kun kirjoitin Ihmisenhaltijaa, yritin päästä jokaisen kirjan henkilön pään sisään. Osa kirjan henkilöistä on epämiellyttäviä, mutta yritin ymmärtää myös heitä, Leisko kertoo.
Ihmisenhaltija sopii parhaiten yläkoululaisille ja nuorille aikuisille.
– Suosittelen kirjaa kaikille, jotka haluavat lukea seikkailutarinoita, Leisko vinkkaa.

Tuija Takala: Sormus
Sormus-kirjassa on neljä tarinaa, jotka kertovat neljästä naisesta. Naiset elävät eri aikoina, mutta he ovat sukulaisia. Jokaiseen tarinaan liittyy myös viikinki ja sormus.
Ensimmäinen tarina tapahtuu 1020-luvulla. Silloin merellä purjehti viikinkejä, jotka olivat kauppiaita ja sotureita.
Takala sai idean Sormus-kirjaan jännittävällä tavalla.
– Näin unia viikingeistä ja minun oli pakko kirjoittaa tarina, jossa on mukana viikinki.
Kirjassa on salaisuuksia ja rakkautta. Takala kertoo, että kirjan henkilöt joutuvat tekemään vaikeita valintoja.
– Suosittelen kirjaa nuorille ja aikuisille, jotka tykkäävät lukea jännittävää ja romanttista kirjaa.

Silja Vuorikuru: Titanic – Maailman suurin laiva
Titanic-laiva upposi vuonna 1912, kun se purjehti ensimmäistä kertaa. Titanic – Maailman suurin laiva on tietokirja, joka kertoo Titanicista ja sen uppoamisesta.
– Sain idean kirjasta, kun tutkin Titanicia suomalaisessa kirjallisuudessa. Tutkin esimerkiksi runoja, jotka kertovat Titanicista. Ajattelin, että haluan tehdä Titanicista kiinnostavan selkokielisen tietokirjan, Vuorikuru sanoo.
Kirja sopii erityisen hyvin lapsille, mutta koko perhe voi lukea sitä. Kirjassa on tarinoita laivan matkustajista, kissoista, koirista ja suomalaisista ihmisistä.
– Monien lapsien mielestä Titanic on todella kiinnostava aihe. Lapset ovat toivoneet kirjaa myös jonkin muun laivan onnettomuudesta. Se oli minulle yllätys, Vuorikuru sanoo.
Paljon hyviä selkokirjoja
Selkokirjat sopivat kaikille, joiden on vaikea lukea kirjoja. Selkokirjoissa on selkeä tarina sekä helppoja lauseita ja sanoja.
Suomessa ilmestyy noin 30 selkokirjaa vuodessa. Selkokirjojen kustantajia ovat esimerkiksi Avain, Laatusana, Opike, Oppian, Pieni Karhu ja Reuna.
Suomen paras selkokirja -äänestys paljasti, että Suomessa ilmestyy todella paljon hyviä selkokirjoja.
Selkokeskuksen sivuilla on lista Suomen parhaista selkokirjoista: selkokeskus.fi
Selkokirjoja esitellään myös Selkokeskuksen Facebookissa ja Instagramissa: facebook.com/selkokeskus instagram.com/selkokeskus
