Kolme vinkkiä lukemiseen

Teksti: Ella Airaksinen
Kuva: Shutterstock
Uutinen julkaistu: 16.03.2022

Jokainen lukee ja kuuntelee erilaisia tekstejä joka päivä. Joskus lukeminen voi kuitenkin tuntua vaikealta. Tässä jutussa on kolme vinkkiä, joilla voit löytää ilon lukemiseen.

Maailma on täynnä erilaisia tekstejä. Niiden lukemiseen ja ymmärtämiseen tarvitaan lukutaitoa. Lukutaito on tärkeä asia töissä, koulussa ja vapaa-ajalla.

Oma lukutaito kehittyy, kun lukee paljon erilaisia tekstejä. Mutta miten löytää ilo lukemiseen?

Käy kirjastossa

Voit kysyä kirjaston työntekijältä, mitä kirjaa hän suosittelee sinulle. Jos sinulla on kirjastokortti, voit lainata kirjoja kotiin. Kirjastossa on myös paljon selkokirjoja. Jos haluat uusia vinkkejä selkokirjoista, voit tutustua Helmet-lukuhaasteeseen. Lisää tietoa on Selkokeskuksen verkkosivulla.

Tutustu myös kirjaston tapahtumiin. Ehkä kirjastossa järjestetään esimerkiksi kiinnostavan kirjailijan haastattelu.

Lue yhdessä jonkun kanssa

Valitse jokin kiinnostava selkokirja tai esimerkiksi sanomalehti. Lue sitä ääneen yhdessä ystävän, puolison, tutun tai lapsen kanssa. Voitte myös jutella siitä, mitä luette.

Kuuntele äänikirjaa

Tuntuuko sinusta siltä, että et pysty tai jaksa lukea kirjaa? Silloin voit kuunnella äänikirjoja. Äänikirjoja on esimerkiksi kirjastoissa. Kirjastoissa voi olla myös joitakin selkokielisiä äänikirjoja.

Yksi kommentti artikkeliin ”Kolme vinkkiä lukemiseen”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste