Maailma on täynnä erilaisia tekstejä. Niiden lukemiseen ja ymmärtämiseen tarvitaan lukutaitoa. Lukutaito on tärkeä asia töissä, koulussa ja vapaa-ajalla.
Oma lukutaito kehittyy, kun lukee paljon erilaisia tekstejä. Mutta miten löytää ilo lukemiseen?
Käy kirjastossa
Voit kysyä kirjaston työntekijältä, mitä kirjaa hän suosittelee sinulle. Jos sinulla on kirjastokortti, voit lainata kirjoja kotiin. Kirjastossa on myös paljon selkokirjoja. Jos haluat uusia vinkkejä selkokirjoista, voit tutustua Helmet-lukuhaasteeseen. Lisää tietoa on Selkokeskuksen verkkosivulla.
Tutustu myös kirjaston tapahtumiin. Ehkä kirjastossa järjestetään esimerkiksi kiinnostavan kirjailijan haastattelu.
Lue yhdessä jonkun kanssa
Valitse jokin kiinnostava selkokirja tai esimerkiksi sanomalehti. Lue sitä ääneen yhdessä ystävän, puolison, tutun tai lapsen kanssa. Voitte myös jutella siitä, mitä luette.
Kuuntele äänikirjaa
Tuntuuko sinusta siltä, että et pysty tai jaksa lukea kirjaa? Silloin voit kuunnella äänikirjoja. Äänikirjoja on esimerkiksi kirjastoissa. Kirjastoissa voi olla myös joitakin selkokielisiä äänikirjoja.
se autan minua paljon opiskelussani