Ilmajoen musiikkijuhlat täyttää 50 vuotta

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Heikki Peräaho
Uutinen julkaistu: 10.06.2025

Ilmajoen musiikkijuhlat täyttää 50 vuotta. Tänä kesänä musiikkijuhlilla esitetään Isoviha-ooppera, joka kuvaa historiallisia tapahtumia Pohjanmaalla.

Isoviha kertoo 1700-luvusta, jolloin venäläiset kasakat tuhosivat Pohjanmaata ja aiheuttivat pelkoa.

Isoviha-ooppera on ajankohtainen historiallinen taideteos, joka kertoo historian tapahtumista Pohjanmaalla. Ooppera kuvaa aikaa, jolloin Venäjän tsaarin kasakat hyökkäsivät Suomeen ja aiheuttivat pelkoa ja tuhoa. Venäjän tsaari Pietari Suuri käski kasakat polttamaan Pohjanmaan maan tasalle ja tappamaan ja kiduttamaan asukkaat.

Suomi kuului 1700-luvun alussa Ruotsin kuningaskuntaan. Suomi joutui silloin Ruotsin kuninkaan Kaarle XII:n ja Venäjän tsaarin Pietari Suuren sodan keskelle.

Suomen historian professori Kustaa Vilkuna ja Anneli Kanto sanovat, että isonvihan ja Ukrainan hyökkäyssodan välillä on samanlaisia asioita

– Olemme jälleen hyvin ajankohtaisen aiheen äärellä. Venäjä tuhoaa Ukrainaa. 1700-luvulla Venäjä poltti Pohjanmaalla pellot ja varasti karjan. Elämisen pohja tuhotaan ja tavalliset ihmiset eli siviilit kärsivät, Kanto sanoo Ylen haastattelussa.

Isoviha-oopperan on säveltänyt Uljas Pulkkis. Oopperan tekstin eli libreton on tehnyt Anneli Kanto. Oopperan ohjaaja on Tuomas Parkkinen.

Isoviha-oopperaa esitetään Ilmajoella 16. kesäkuuta saakka.

Kuva on Isoviha-oopperan esityksestä. Kuvassa ovat Wilhelmina Tómasdóttir ja Tomi Punkeri.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)