Viime vuonna oli kirjoituskilpailu, jonka nimi oli Ilo. Kilpailussa etsittiin selkokielisiä novelleja eli lyhyitä kertomuksia ilosta. Tänä vuonna kilpailun parhaat novellit julkaistiin kirjassa Ilo elää. Kilpailun voitti Kari Tapaninen. Hänen novellinsa kertoo, millaista on herätä koomasta onnettomuuden jälkeen.
Miten sait tietää Ilo-kirjoituskilpailusta?
– Vaimoni on äidinkielen opettaja. Hän oli kuullut kilpailusta ja aikoi osallistua. Minäkin päätin kirjoittaa.
– Meille kävi kilpailussa oikein hyvin. Sekä minun että vaimoni novelli palkittiin, ja novellimme pääsivät mukaan Ilo elää -kirjaan. Kun kuulimme uutisen, olimme hämmästyneitä ja iloisia.
Voitit kirjoituskilpailun novellilla Kaikki on niin iloisia. Millainen novellisi on?
– Kirjoitukseni kertoo siitä, millaista on olla sairaalassa ja herätä koomasta onnettomuuden jälkeen. Novellin päähenkilö on Junnu. Hän kertoo, millaista on, kun liikkuminen on vaikeaa ja sanat ja monet tutut asiat ovat unohtuneet.
– Junnun tilanne on vaikea, mutta tarinassa on toivoa ja myös hauskuutta. Olen itse seurannut samantapaista tilannetta kuin Junnulla. Novellini ei kerro kaikkea siitä, miten pahalta tuntuu, kun läheinen ihminen joutuu onnettomuuteen tai on vakavasti sairas. Mutta halusin kertoa, että aina on iloa. Junnu oppii ja muistaa asioita vähitellen, ja se on suuri ja iloinen juttu.
Novellisi on selkokieltä. Olitko kirjoittanut ennen selkokielellä?
– Olen lukenut selkokielisiä kirjoja, mutta en ollut aiemmin kirjoittanut itse selkokielellä. Oli vaikeaa kirjoittaa selkokieltä! Kirjoitin monta kohtaa moneen kertaan, ennen kuin onnistuin.
– Minusta oli kuitenkin tärkeää kirjoittaa selkokielellä. On paljon ihmisiä, jotka eivät voi lukea tavallista kieltä. He tarvitsevat selkokieltä ja selkokirjoja.
– Selkokirjoja voivat kuitenkin lukea myös kaikki muut ihmiset. Hyvä selkokirja on hyvä lukukokemus ihan jokaiselle.
Tutustu Ilo elää -novellikokoelmaan Opikkeen verkkokaupassa.
Kuka?
Nimi: Kari Tapaninen
Ikä: 61
Ammatti: Eläkeläinen, työskenteli hammaslääkärinä
Asuinpaikka: Pielavesi, Pohjois-Savo
Perhe: Vaimo ja kaksi aikuista lasta
Harrastukset: metsänhoito, sulkapallon pelaaminen, hiihto.
Moi,
Minun mielestäni on hyvä, koska voi teitä millaista on herätä koomasta onnettomuuden jälkeen.kirjoituskilpailun novellilla Kaikki on niin iloisia.
Moi
Minun mielestäni on Hyvä selkokirja sopii kaikille,koska helposti luea ja ymmärtää ja millaista on herätä koomasta onnettomuuden jälkeen.kirjoituskilpailun novellilla Kaikki on niin iloisia.
Moi
Minun mielestäni selkokirja uutinen on hyvä, koska helposti ymmärtää ja selkokirja sopii kaikille.
Hei! Olen onnellinen, että Kari Tapaninen voitti kirjoituskilpailun. Koska hänen novellilla kertoo, että aina on iloa.
Terveisin
Nimi