Kaikki maat, jotka osallistuvat kilpailuun, esittävät yhden musiikkiesityksen. Vain uudet laulut saavat osallistua kilpailuun. Euroviisujen finaalia seuraa yli sata miljoonaa televisiokatsojaa. Katsojat valitsevat voittajan äänestämällä. Oman maan kappaletta ei saa äänestää.
Suomen edustaja on tänä vuonna Saara Aalto. Hän laulaa tanssipop-kappaleen, jonka nimi on Monsters. Laulun nimi on suomeksi hirviöt. Laulu kertoo siitä, kuinka laulaja aikoo voittaa omat pelkonsa.
Saara Aalto on tunnettu ja lahjakas laulaja. Hän on osallistunut muun muassa The Voice of Finland -laulukilpailuun ja Iso-Britannian The X Factor -kilpailuun. Aalto on myös ääninäyttelijä. Hänen ääntään voi kuulla esimerkiksi suositun Frozen-animaation suomenkielisessä versiossa. Tällä hetkellä Aalto asuu Lontoossa.
Suomi on voittanut Euroviisut kerran. Se tapahtui vuonna 2006, kun Lordi esitti Euroviisuissa kappaleen Hard Rock Hallelujah.
Euroviisujen ensimmäinen semifinaali on tiistaina 8. toukokuuta. Voittaja selviää lauantaina 12. toukokuuta.
Lähteet: Wikipedia ja www.yle.fi
