Esa-Pekka Salonen saa Polar-musiikkipalkinnon

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / Markku Ulander
Uutinen julkaistu: 15.03.2024

Kapellimestari ja säveltäjä Esa-Pekka Salonen saa Polar-musiikkipalkinnon. Ruotsalainen Polar-palkinto on erittäin arvostettu musiikkipalkinto.

Esa-Pekka Salonen saa Polar-musiikkipalkinnon. Palkintoperusteluissa sanotaan, että Salonen on tuonut uutta näkemystä musiikkiin. Hän on vaikuttanut klassisen musiikin kehitykseen.

Salosen lisäksi Polar-palkinnon saa Nile Rodgers. Nile Rodgers on yhdysvaltalainen tuottaja ja Chic-yhtyeen perustaja.

Polar-palkinnon myöntää Ruotsin kuninkaallinen musiikkiakatemia. Palkinto on miljoonan Ruotsin kruunun eli noin 90 000 euron arvoinen.

Polar-palkinnon perusti vuonna Stig ”Stikkan” Anderson. Hän oli Abba-yhtyeen manageri. Palkinto myönnettiin ensimmäisen kerran vuonna 1992.

Esa-Pekka Salonen on San Franciscon sinfoniaorkesterin musiikillinen johtaja. Salonen kertoi maaliskuun puolivälissä Helsingin Sanomien haastattelussa, että hän jättää paikkansa vuonna 2025.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)