Museo oli suljettuna vuoden ajan. Remontin aikana museon ilmanvaihtojärjestelmä uusittiin. Myös yksi sisäänkäynti uusittiin. Museoon on nyt aiempaa helpompi päästä pyörätuolilla.
Ateneumin taidemuseo sijaitsee Helsingissä Rautatientorilla. Ateneumin on suunnitellut arkkitehti Theodor Höijer. Rakennus valmistui vuonna 1887. Ateneumissa toimi pitkään sekä taidemuseo että taidekoulu. Taideopetus siirrettiin pois Ateneumista 1980-luvulla.

Uusi kokoelmanäyttely
Remontin aikana myös Ateneumin kokoelmanäyttely uusittiin. Kokoelmanäyttely tarkoittaa pysyvää näyttelyä taidemuseon suuresta taidekokoelmasta. Uudessa näyttelyssä on myös monia tuttuja, klassisia teoksia. Teokset sijaitsevat kuitenkin nyt uusissa paikoissa museossa.

Uusi kokoelmanäyttely on nimeltään Ajan kysymys. Näyttely kannustaa kävijöitä ajattelemaan ja keskustelemaan. Siinä on neljä teemaa: Luonnon aikakausi, Kuvia ihmisistä, Moderni elämä ja Taiteen voima. Tavoitteena on tuoda esiin aikamme ajankohtaisia kysymyksiä.
Museon johtaja Marja Sakari sanoo, että näyttelyssä esimerkiksi Ulla Rantasen teokset ovat taidetta, jossa yhdistyvät menneisyys ja nykyisyys.
– Ulla Rantasen 1960- ja 1970-luvun teoksissa näkyy huoli ja ahdistus, jonka moni voi tunnistaa tänäkin päivänä.
Kokoelmanäyttely on esillä Ateneumissa pysyvästi.


1. Missä Ateneumin taidemuseo sijaitsee?
Ateneumin taidemuseo sijaitsee Helsingissä Rautatientorilla.
2. Miksi se on ollut suljettu yli vuoden ajan? Se on ollut suljettu remontin takia. Remontissa uusittiin ilmanvaihtojärjestelmä ja yksi sisäänkäynti.
3. Onko Ateneumissa myös taidekoulu?
Ei enää. Taideopetus siirrettiin pois Ateneumista 1980-luvulla.
4. Mikä uusi pysyvä näyttely on nimeltään?
Uusi pysyvä näyttely on nimeltään Ajan kysymys.
5. Mitä teemoja uusi näyttely käsittelee? Onko siinä vain uusia ja moderneja teoksia?
Näyttelyssä on neljä teemaa: Luonnon aikakausi, Kuvia ihmisistä, Moderni elämä ja Taiteen voima. Siinä on myös klassisia teoksia, mutta ne on sijoitettu uusiin paikkoihin.
6. Mitä museon johtaja Marja Sakari toivoo?
Marja Sakari toivoo, että näyttely herättää kävijöissä ajatuksia ja keskustelua.
7. Mitä tavoitteita uudella näyttelyllä on?
Näyttelyn tavoitteena on tuoda esiin ajankohtaisia kysymyksiä ja yhdistää menneisyys ja nykyisyys.
8. Mikä maalaus on monien suomalaisten suosikki? Mitä mieltä sinä olet siitä?
Monien suomalaisten suosikki on Gunnar Berndtsonin maalaus Morsiamen laulu