Kuvassa on OP-Pohjolan verkkopankin sivu. Pankit sanoivat, että asiakkaiden rahat ovat turvassa verkkohyökkäyksistä huolimatta.

Pankit sanoivat, että asiakkaiden rahat ovat turvassa verkkohyökkäyksistä huolimatta. Kuvassa on OP-Pohjolan verkkopankin sivu.

Verkkopankkeihin hyökättiin

Monilla Suomen verkkopankeilla oli ongelmia vuoden alussa. Ongelmat johtuivat verkkohyökkäyksistä.

Hyökkäykset toteutettiin siten, että valtava määrä tietokoneita oli yhteydessä verkkopankkiin yhtä aikaa. Tästä seurasi niin suuri kuormitus, että verkkopankit eivät toimineet kunnolla.

OP-Pohjolan verkkopankkiin kohdistui verkkohyökkäys uudenvuoden aattona. Se kesti useita päiviä.

Hyökkäyksen takia asiakkaiden oli vaikea maksaa laskuja verkossa. Pankkikortilla maksamisessakin oli ongelmia. Myös Handelsbanken ja Nordea olivat hyökkäyksien kohteina.

Vielä ei tiedetä, ketkä tekivät hyökkäyksen. He saattoivat olla nuoria hakkereita, jotka haluavat huomiota. Toisaalta he saattoivat olla rikollisia, jotka testaavat pankkien turvallisuutta.

Lähteet: HS, Hufvudstadsbladet, Yle

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste