Aikuinen punkki on 3–4 millimetriä pitkä. Kun punkki on imenyt verta, siitä tulee isompi, jopa samankokoinen kuin rusina.

Varo punkkeja!

Kesällä on olemassa riski, että punkki puree. Kannattaa olla varovainen, koska punkit voivat levittää tauteja. Joka vuosi monia tuhansia suomalaisia sairastuu borrelioosiin, jota punkit levittävät.

Kesällä on olemassa riski, että punkki puree. Kannattaa olla varovainen, koska punkit voivat levittää tauteja. Joka vuosi monia tuhansia suomalaisia sairastuu borrelioosiin, jota punkit levittävät.

Punkki on pieni hämähäkkieläin. Punkki on loinen, joka pysyy hengissä, kun se imee verta eläimistä, linnuista ja joskus ihmisistä.

Punkki viihtyy parhaiten metsäisissä ja kosteissa paikoissa. Punkkeja on usein nurmikossa ja pensaissa. Kun sopiva eläin tai ihminen kulkee ohi, punkki tarttuu tiukasti kiinni. Punkki etsii ihmisen kehosta suojaisan paikan, jossa iho on ohutta. Tällaisia paikkoja ovat esimerkiksi polvitaive ja napa. Sitten punkki puree ja alkaa imeä verta. Punkin puremaa ei voi usein tuntea, koska punkki ruiskuttaa puudutusainetta.

Punkin kehityksessä on kolme vaihetta. Ensin punkki on toukka, sitten siitä tulee nymfi ja lopuksi aikuinen punkki. Punkki tarvitsee verta kehityksen jokaisessa vaiheessa. Siksi myös todella pienet toukat ja nymfit voivat purra ja imeä verta. Aikuinen punkki on 3–4 millimetriä pitkä. Kun punkki on imenyt verta, siitä tulee isompi, jopa samankokoinen kuin rusina.

Punkkeja on melkein kaikkialla Suomessa. Vain kaikista pohjoisimmassa Lapissa ei ole punkkeja. Punkit levittävät borrelioosia ja TBE-tautia, joka on aivotulehdus.

Borrelioosi on tavallisempi tauti kuin TBE. Borrelioosin tunnistaa punaisesta renkaasta iholla. Jos huomaa iholla punaisen renkaan, täytyy ottaa yhteyttä lääkäriin heti. Borrelioosi hoidetaan antibiooteilla. Jos ei ota lääkettä borrelioosia vastaan, voi sairastua vakavasti.

TBE on vakava sairaus, mutta se on melko harvinainen. Tautia vastaan voi ottaa rokotteen, joka suojelee taudilta.

Pitkähihaiset vaatteet suojelevat punkeilta. Kannattaa kuitenkin tehdä punkkitarkastus joka ilta, kun on ollut ulkona luonnossa. Silloin voi tarkistaa, näkyykö iholla punkkeja tai punaisia renkaita.

Jos löytää punkin iholta, se täytyy irrottaa heti pinseteillä. Jos punkki on vaikeassa paikassa, voi pyytää jotain muuta ihmistä irrottamaan punkin.

Myös kissat ja koirat saavat punkkeja helposti. Eläimille on punkkilääkkeitä apteekeissa. Jos antaa niitä eläimille, eläimet saavat vähemmän punkkeja.

Lähde Reumaliitto

Punkkeja on melkein kaikkialla Suomessa. Vain kaikista pohjoisimmassa Lapissa ei ole punkkeja. Punkit levittävät borrelioosia ja TBE-tautia, joka on aivotulehdus.

Mitä mieltä olit jutusta?


Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Tietosuojaseloste