Varo punkkeja!

Kesällä kannattaa varoa punkkeja eli puutiaisia.
Punkit elävät kosteissa heinikoissa, pusikoissa ja nurmikoilla.
Ne tarttuvat ihoon ja imevät verta ihmisistä ja eläimistä.
Punkin puremasta voi saada vakavia tauteja, kuten borrelioosin ja puutiaisaivotulehduksen.
Siksi on tärkeää löytää punkit iholta ja vaatteista ja estää punkin puremat.
Usein punkki tarttuu polvitaipeen tai navan iholle.
Jos punkki on kiinni ihossa, irrota se pinseteillä.
Jos puremakohtaan tulee punoittava rengas, mene lääkäriin.
Punkin aiheuttama borrelioosi hoidetaan antibiooteilla.
Lääkärissä voit saada myös rokotteen, joka suojaa puutiaisaivotulehdukselta.
Muista suojata myös kotieläimet punkeilta.

Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, muokkaus: Papunet