Suomi
Varo
punkkeja!

Aikuinen punkki on 3–4 millimetriä pitkä. Kun punkki on imenyt verta, siitä tulee isompi, jopa samankokoinen kuin rusina.
Aikuinen punkki on 3–4 millimetriä pitkä. Kun punkki on imenyt verta, siitä tulee isompi, jopa samankokoinen kuin rusina.
Punkki tarttuu ihoon ja imee verta
ihmisistä ja eläimistä.
Punkin puremasta
puutiaisaivotulehduksen.
iholta ja vaatteista
ja
punkin puremat.
Usein
punkki tarttuu
polvitaipeen
tai
navan iholle.
punkki tarttuu
polvitaipeen
tai
navan iholle.
Jos punkki on kiinni ihossa,
irrota se pinseteillä.
Jos
puremakohtaan
tulee punoittava
rengas,
mene lääkäriin.
puremakohtaan
Punkin aiheuttama
joka suojaa
puutiaisaivotulehdukselta.
suojata myös kotieläimet
Lähde: Selkosanomat, Maria Österlund
Toimitus: Maija Ylätupa
Valokuvat: Lehtikuva
Symbolikuvat: Papunetin kuvapankki, Sergio Palao / ARASAAC, Kirsi Alastalo, Elina Vanninen, Kuvako (muokkaus: Papunet)
