Valtionvelka on kasvanut kovaa vauhtia viime aikoina. Jotain on tehtävä, jotta velka ei kasva liian suureksi. Tästä ovat melkein kaikki puolueet yhtä mieltä.
Mutta keinoista puolueet ovat hyvin eri mieltä. Mistä säästetään? Mihin rahoja käytetään? Osa puolueista kannattaa rajuja leikkauksia esimerkiksi sosiaali- palveluihin. Osa taas päinvastoin haluaisi, että Suomen valtio elvyttää eli laittaa lisää rahaa erilaisiin palveluihin. Melkein kaikki puolueet haluaisivat alentaa veroja, mutta silloin valtion verotulot vähenevät.
Puolueet teettävät vaalien alla myös taloustutkimuksia, joilla ne perustelevat vaali- ohjelmiaan. Perussuomalaiset julkaisi viime viikolla tutkimuksen kustannuksista, joita maahan- muutto aiheuttaa. Tutkimuksen mukaan maahanmuutto maksaa Suomelle jopa 700 miljoonaa euroa. Perussuomalaiset haluaisi vähentää maahanmuuttoa.
Jotkut aikaisemmat tutkimukset ovat saaneet päinvastaisia tuloksia. Niiden mukaan maahanmuutosta on Suomelle taloudellista hyötyä, sillä se lisää työikäisten ihmisten määrää. Tutkijoiden mukaan maahanmuuton kustannuksia on hyvin vaikea laskea.
SDP taas haluaisi laskea pieni- ja keskituloisten verotusta, muta nostaa rikkaampien veroja. Keskusta ja kokoomus eivät kannata ajatusta.
